شنبه 26 اردیبهشت 1383

زندانیان عینک دودی می زنند


خبرهای هفته را از شبکه خبری ما می شنوید متن این بخش هفته گذشته از برنامه تلویزیونی VOA پخش شد. حکم اعدام آقاجری تائید و تکذیب شد حکم اعدام هاشم آغاجری در هفته گذشته، روز دوشنبه توسط دادگاهی در همدان...

خبرهای هفته را از شبکه خبری ما می شنوید

متن این بخش هفته گذشته از برنامه تلویزیونی VOA پخش شد.

حکم اعدام آقاجری تائید و تکذیب شد
حکم اعدام هاشم آغاجری در هفته گذشته، روز دوشنبه توسط دادگاهی در همدان تائید و در روز یکشنبه توسط دادگاهی در تهران تکذیب شد. دادگاه مستقر در همدان روز دوشنبه اعلام کرد که حکم دادگاه تهران را تکذیب و اعدام آقاجری را مجددا تائید می کند. اما سخنگوی قوه قضائیه روز سه شنبه اعلام کرد که حکم هاشم آقاجری همچنان نامعلوم است. در صبحگاه روز چهارشنبه قاضی دادگاه همدان اعلام کرد که حکم هاشم آقاجری نامعلوم نیست، بلکه اعدام است، اما در آخرین ساعات روز پنجشنبه قاضی مرتضوی اعلام کرد که حکم دادگاه همدان فعلا بلاتکلیف است و به جای آن فعلا دو سه مجله تعطیل می شود. قاضی دادگاه همدان روز جمعه به تعطیلات رفت.

زندانیان به مرخصی رفتند و برگشتند
پنج تن از زندانیان دادگاههای انقلاب و مطبوعات و غیره به مرخصی رفتند. اکبر گنجی، احمد باطبی، ناصر زرافشان، اکبر محمدی و حشمت الله طبرزدی زندانیانی هستند که در هفته گذشته برای مرخصی به میان خانواده هایشان رفتند. احمد باطبی به اتهام اینکه عکسش در مجله اکونومیست چاپ شده بود به پنج تا بیست سال زندان محکوم شده است. جرم اکبر محمدی حمایت از حشمت الله طبرزدی و جرم حشمت الله طبرزدی حمایت از احمد باطبی است. جرم اکبر گنجی نیز نوشتن مقاله ای در مورد اکبر محمدی و حشمت الله طبرزدی و جرم ناصر زرافشان دفاع از اکبر گنجی است. با به مرخصی رفتن این پنج نفر قوه قضائیه اعلام کرد ما در حال حاضر کم ترین زندانی سیاسی و مطبوعاتی را در جهان داریم، اما کارشناسان گفتند اگر این افرادی که به مرخصی رفته اند به زندان برگردند ایران دوباره جزو کشورهای رکورددار زندانی مطبوعاتی خواهد شد.

زندانیان عینک دودی می زنند
قوه قضائیه طی بخشنامه ای اعلام کرد که از این به بعد کارهای عجیب و غریبی خواهد کرد. طبق اعلام این قوه قضائیه اتفاقاتی که تا به حال در زندان و در حال بازجویی می افتاد دیگر نخواهد افتاد. این اتفاقات شامل مسائل زیر است:
- بستن چشم زندانیان، از این به بعد زندانیان عینک دودی می زنند.
- بستن دست و پای زندانیان، از این به بعد زندانیان خودشان دست و پایشان را تکان نمی دهند.
- بستن سایر اعضای زندانیان، سایر اعضای زندانیان می تواند باز باشد.
- بازجویی از پشت سر، از این به بعد بازجویی از بغل انجام می شود.
- انجام اقدامات غیرمعمول، معلوم نیست تا به حال چه کار می کردند.
- پوشاندن صورت، از این بعد بازجویان متهمان را از جلو بغل می کنند.
- بردن به مکانهای نامعلوم، از این به بعد متهمان را به کافه نادری می برند.
- انجام خشونت غیرقانونی، از این به بعد خشونت قانونی اعمال می شود.
- استفاده از وکیل، تا به حال به جای وکیل از داداششان استفاده می کردند.
- امکان استفاده از قانون، تا به حال از بیل و کلنگ استفاده می شد.
- عدم استفاده بازجویان از عکس های خانوادگی یا فیلم های عروسی متهمین، از این به بعد بازجویان مجبورند از عکس ها و فیلمهای خانواده خودشان برای تماشا استفاده کنند.

کارگران جهان دموکرات شوید
مراسم روز اول ماه می باحضور کارگران، نمایندگان کارگران، دهقانان، سربازان، کارمندان، کارفرمایان، مدیران، زنان و کودکان برگزار شد و برگزار کنندگان خواستار آزادی زندانیان سیاسی و آزادی مطبوعات شدند.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/7709

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'زندانیان عینک دودی می زنند' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2008