سه شنبه 12 دی 1385

گفت‌وگوی فارس با رحيم مشايی درباره فيلم منتسب به وی

خبرگزاری فارس: به دنبال انتشار فيلمی که منتسب به حضور ‌رحيم مشايی در يک نمايشگاه گردشگری در ترکيه است و شکايت وی از دو تن از نمايندگان مجلس، خبرگزاری فارس با مشايی مصاحبه‌ای ترتيب داده است که در ادامه می‌آيد.

***

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، چند روزی است که فيلمی از اسفنديار رحيم مشايی، رئيس سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری و معاون رئيس‌جمهوری در برخی از سايت‌های اينترنتی منتشر و با واکنش‌های متفاوتی از سوی مسئولان کشور مواجه شده است، در اين فيلم رحيم مشايی در مجلسی نشان داده می شود که زنان ترک در آن مشغول رقص هستند.
زمان اين فيلم يک ساعت و ۵ دقيقه و ۲۶ ثانيه است . يک دقيقه و ۴۰ ثانيه پس از آغاز مراسم در اين فيلم‌ رقص زنان آغاز می‌شود و تا ۱۳ دقيقه و ۳۰ ثانيه، سه رقص جداگانه برگزار می‌شود که بر اساس فيلم موجود، در تمام اين صحنه‌ها رحيم مشايی نيز حضور دارد.
يکی از مقامات دولتی که حاضر نشد نامش فاش شود‌ در تماس با خبرگزاری فارس، اين فيلم را مونتاژ شده اعلام کرد، از طرفی برخی از نمايندگان مجلس به خصوص اعضای کميسيون فرهنگی از جمله سعيد ابوطالب و عماد افروغ، رفتار رحيم مشايی در اين مراسم را محکوم کرده و فيلم منتشر شده به گفته ابوطالب که زمانی مستند‌ساز بوده است، اصل و غيرمونتاژ است.
عليرضا سجادپور، معاون سابق مشايی در سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری نيز اجرای رقص در مراسم را تأييد کرده و به اعتراض مشايی به اين حرکت اشاره می‌کند.
اسفنديار رحيم مشايی در همين راستا روز گذشته از عماد افروغ و سعيد ابوطالب به مراجع قضايی شکايت کرده است. سخنگوی دولت نيز گفته است: با شکايت رئيس سازمان،رسيدگی قضايی به اين موضوع صورت می‌گيرد، چون در مسير و روند رسيدگی قضايی است، راه مناسب اين است که از مسير قضايی حقايق امر مشخص شود و داوری دقيق اين است که منتظر داوری يک قوه مستقل که کارش رسيدگی به امور قضايی است، باشيم.

متن اين گفتگو به شرح ذيل است:

(همزمان با آغاز مصاحبه) رحيم مشايی: خبرگزاری فارس مثل ايرانيوز عمل کرد. برای فارس بد است و به موقعش هم خدمت فارس می‌رسيم.

فارس: درباره انتشار ‌فيلم توضيح می‌دهيد؟

رحيم مشايی: به من تهمت زدند پای تهمت هم بايد بايستند.

فارس: سجادپور، معاون شما تأييد کرده مجلس رقص بوده است؟

مشايی:مجلس رقص يعنی چی؟ در مراسم افتتاحيه يک نمايشگاه، يک برنامه هنری داشتند که رقص بود کسی اين را منکر نشده، رقص در خيلی جاها اتفاق می‌افتد برای خيلی‌های ديگر هم اتفاق می‌افتد ما با رقص موافق نيستيم، وقتی هم می‌رقصند در ادامه حضور نداريم.

فارس: در فيلمی که منتشر شده شما در زمان رقص، حضور داريد؟

مشايی:من اول آن هستم ولی نمی‌دانستم که چيه. همان موقع دبير کل سازمان کنفرانس اسلامی هم کنار من نشسته بود، مجلس لهو و لعب خصوصی که نبود.

فارس: اصرار داريد فيلم مونتاژ است؟

مشايی:نه خير، اين فيلم يک تکه‌ای است که من هم اول آن هستم و به آن آقای دبير کل سازمان کنفرانس اسلامی اعتراض کردم و گفتم اين اسلامی نيست، اتفاقاً سجاد‌پور هم به آن در مصاحبه اشاره کرده، من گفتم «NO ISLAMIC»، لازم هم بود در ادامه هم نباشيم، گفته‌اند رايزن فرهنگی به من گفته نروم و من رفتم داخل مجلس، فيلمی که خودشان پخش کرده‌اند سرکنسول من همراهم است، اينها در دادگاه، جواب می‌دهند، مشکلی نيست.

فارس: فقط از افروغ و ابوطالب شکايت کرده‌ايد؟

مشايی:بله! فعلاً از اين دو فرد است ‌بعداً ‌افراد‌ پشت پرده هستند.

فارس: پشت پرده‌ای‌ها چه کسانی هستند؟

مشايی:حالا می‌آيند روی پرده.

فارس: فکر می‌کنيد چرا بعد از يک سال از گذشت اين مراسم، اين قضيه مطرح می‌شود؟

مشايی:اين سوال جواب در خودش است.

فارس: ما جواب را نمی‌دانيم.

مشايی:شما می‌دانيد ولی از زبان من می‌خواهيد، کار آن‌ها يک کار کاملاً طراحی شده بود برای تخريب دولت و چون گردشگری خوب درخشيده اينها ناراحت هستند، گفتند با يک تير دو نشان بزنيم هم اين حوزه را که درخشش دارد خراب کنيم هم از اينجا هم دولت را بزنيم و اينها غوغا‌سالاری کردند و اول گفتند ما حرف‌های کارشناسی داريم و ضعف مديريت وجود دارد ولی چون اينها ضعف استدلال داشتند و در بحث کارشناسی بسيار ضعيف هستند، آمدند غوغاسالاری کنند يک فيلمی که خودشان می‌گويند که يک سال روی اينترنت است که ديگر افشاگری نمی‌خواهد اما اينها می‌خواستند يک فضای ناسالمی را درست کنند و برخی از افراد مطلع را هم تحت تأثير قرار دهند و فرصت ندهند تا ما بتوانيم اطلاع‌‌رسانی خوبی داشته باشيم، خداوند هم کمک ما می‌کند.

فارس: می‌گويند در جلسه کسی در حد سمت شما وجود نداشته است؟

مشايی:اين دروغ است اولاً آن جا چند وزير حضور داشته و بعد دبيرکل سازمان کنفرانس اسلامی هم که از حد وزير هم بالاتر است کنار من نشسته است، اينها اينقدر دستپاچه بودند و اينقدر در اين کار کم حافظه شده‌اند، چون کار غيرخدايی باشد و از جنس فساد باشد همين است حافظه آدم خراب می‌شود اينها حداقل نگاه نکردند کسی که کنار من نشسته، دبيرکل سازمان کنفرانس اسلامی است در آن مراسم ايشان سخنرانی کرده اصلاً در تابلو نگاه کنيد نوشته است اين توريسم کشورهای اسلامی است بعد می‌گويند جلسه غيررسمی بوده بعد گفتند من رفتم روبان پاره کردم معنی‌اش اين است که او را به عنوان يک مسئول دعوت کردند. پس بله جلسه رسمی است و بنده روبان پاره کردم و همان موقع هم شهردار استانبول کنار من بوده است ما با هم رفتيم و اين افتخار را به ايران دادند که ايران، روبان را پاره کند و نمايشگاه را افتتاح کند.

فارس: وزرای کدام کشورها حضور داشتند؟

مشايی:يادم نيست ولی دو سه تا از وزرا بودند، برای دادستانی مفصل نوشتم که اين يکی از بخش‌های اجلاس کميته دايمی همکاری‌های اقتصادی بازرگانی سازمان کنفرانس اسلامی است، ۲۱ وزير در آن جا شرکت داشتند از ۵۱ کشور نماينده داشتند بند ۹ آن گردشگری است در همين اجلاس تصويب کردند که اجلاس وزرای گردشگری کشورهای اسلامی در آذربايجان برگزار شود که امسال برگزار شد.

فارس: سجاد‌پور گفته شما اتفاقی به اين نمايشگاه رفتيد؟

مشايی:نه! ايشان اينطور نگفتند و اينطور هم نيست من دعوت شدم من به دعوت وزير فرهنگ ترکيه رفتم و مهمان ويژه ايشان بودم و هزينه اقامت بنده هم با ايشان بود ايشان خودش دستش شکسته بود و در آنکارا ماند و ايران هم که آمد از بنده عذرخواهی کرد که نتوانسته بود بيايد.

فارس: شکايت را تا کجا پيگيری می‌کنيد؟

مشايی:تا آخر، تا وقتی که آقايان بيايند بگويند ما خطا کرديم و اشتباه کرديم و اين طور نبوده و همه ملت بدانند همين غوغا‌سالاری را که کردند همين را جبران کنند.

فارس: آنها می‌گويند چيزهايی هست که تا الآن نگفتند و می‌خواهند افشا کنند.

مشايی:بيايند بگويند.

ـ چرا در اين مدت سکوت خبری داشتيد؟

چيزی نبوده که من صحبت کنم توطئه‌ای بوده که می‌دانستم و تا اتفاق نيفتاده بود من چه بگويم کسی از من قبول نمی‌کرد الان معلوم شده، دم خروس پيداست.

ـ چه توطئه‌‌ای؟ به افکار عمومی بگوييد.

توطئه تخريب دولت توسط يک گروه پشت پرده طراح و يک گروه معرکه‌گردان کم‌ظرفيت.

ـ آنها معتقدند با دولت همراه هستند؟

خيلی‌ها مدعی اصولگرايی هستند.

ـ مگر می‌شود مجلس مقابل دولت باشد؟

آن‌ها اصلاً مجلس نيستند چند نفر آدم هستند که هيچ ربطی به مجلس ندارد. اتفاقاً اين جزو توطئه‌ای بود که اينها می‌خواستند وانمود کنند که مجلس در برابر دولت است. اينها توطئه اينهاست ربطی به مجلس ندارد.

ـ شما از دو نماينده مجلس شکايت کرديد؟

من از دو نفر شکايت کردم.

ـ اينها نماينده مجلس هستند؟‌

باشند، هرکس که می‌خواهند باشند. مهم نيست که چه کاره هستند. يعنی اگر يک نفر از نماينده مجلس شکايت کرده يعنی از مجلس شکايت کرده است؟‌

ـ اگر کسی از شما شکايت کند از يک مقام دولتی شکايت کرده؟

از يک نماينده مجلس و يک مقام دولتی شکايت کردی اشکالی ندارد اما اگر از يک مقام دولتی شکايت شد يعنی از دولت شکايت شده است؟

ـ از جايگاه حقوقی آن‌ها شکايت نداريد؟

نه‌، نه‌! من چه کار دارم دو نفر آدم هستند که با غوغا‌سالاری می‌خواستند يک عده آدم را در مجلس با خودشان هماهنگ کنند که موفق نشدند.

ـ اما آنها از همين جايگاه حقوقی وارد شدند؟

نه! جايگاه حقوقی روش خاص خودش را دارد اما اين که نماينده مجلس برود سی دی را بدهد به کسی که در سايت اينترنتی بگذارد که کار نماينده مجلس و مجلس نيست چه ربطی به نمايندگان محترم دارد.

ـ اينها به عنوان نماينده اين کار را انجام دادند.

از همه نمايندگان بپرسيد که آيا می‌پذيرند يک نماينده مجلس سی‌دی به سايت بدهد برای تخريب يک آدم با دروغ و کلک کدام نماينده مجلس اين را می‌پذيرد شما يک نماينده مجلس پيدا می‌کنيد که اين را تأييد کند.

ـ شما از طرفی می‌گوييد فيلم مونتاژ نبوده بعد می‌گوييد اينها دروغ را منتشر کردند؟

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بله! دروغشان اين بوده که از يک مجموعه يک برنامه افتتاحيه فقط رقص را در آوردند و اينکه بنده در اول برنامه بودم را به معنای ماندن تا پايان تلقی کردند بعد اعلام کردند که بنده رفتم در يک مجلس رقص در ترکيه شرکت کردم که اين اصلاً مجلس رقص نبوده بلکه افتتاحيه نمايشگاه کشورهای اسلامی بوده که حدود ۴۰ کشور در آن شرکت کردند. يک مجلس رسمی بوده با حضور دبيرکل سازمان کنفرانس اسلامی بوده به نمايندگی از اجلاس کميته دائمی وزرای کشورهای اسلامی برگزار شده است.

ـ از اين ۴۰ کشور فقط ۳ وزير حضور داشتند؟

۲۱ وزير در اجلاس حضور داشتند اجلاس ۴ روزه بود يکی از مسائلش گردشگری بوده بند نهم از دستور کار آن گردشگری بوده در آنجا بازرگانی و تمام مسايل اقتصادی هم است گردشگری هم در اين اجلاس رسيدگی می‌شود. اين نمايشگاه برنامه روز چهارم آن اجلاس کميته دايمی است.

ـ در جايی از فيلم شما داريد بعد از رقص تشويق می‌کنيد؟

من اصلاً نيستم اشتباه می‌کنيد.

ـ در‌ فيلم هست؟‌

اشتباه می‌کنيد يک بار ديگر ببينيد.

ـ شما فيلم واقعی را می‌توانيد در اختيار خبرگزاری قرار دهيد‌؟

اصلش را شما به ما بدهيد. تکه‌ای را که من ديدم در جلسه حضور دارم وقتی که رقص بود به دبيرکل اعتراض کردم و در ادامه هم در مراسم رقص نبودم. در آنجا ۱۰ بار دست زدم اما نه برای رقص.

ـ اما شما دست زديد پس از رقص؟

نه اگر اين طور است حتماً فيلم مونتاژ است و بايد پيگيری ديگری را انجام دهم.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گفت‌وگوی فارس با رحيم مشايی درباره فيلم منتسب به وی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016