چهارشنبه 10 مرداد 1386

هفت نفر دیگر در ایران به دار آویخته شدند، راديو فردا

در دور دوم اعدام ها در ايران، روز چهارشنبه، دهم مردادماه هفت نفر ديگر به اتهام «اراذل و اوباش » بودن در شهر مشهد و در ملاء عام به دار آويخته شدند.

دادستان عمومی و انقلاب مشهد در گفت وگو با خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ايرنا، اتهام اين افراد را « تجاوز به عنف، ارتکاب اعمال خلاف اخلاق و عفت عمومی، آدم ربايی و سرقت» اعلام کرده است.

پنج نفر از اين افراد در منطقه آزاد شهر و انتهای بلوار امامت و دو نفر ديگر که سن آنها ۲۴ سال اعلام شده است در منطقه رضاييه شهر مشهد دار زده شدند.

غلامحسين اسماعيلی گفته است که « در اين زمينه دو پرونده ديگر نيز در ديوان عالی کشور مفتوح است که در آن افرادی محکوم به اعدام شده اند.»

دادستان مشهد به تعداد اين افراد اشاره نکرد.

وی در عين حال به پرونده های ديگری در ارتباط با افراد موسوم به « اراذل و اوباش» در استان خراسان رضوی اشاره کرد و اظهار داشت که « صاحبان اين پرونده ها هم مستحق اعدام هستند.»

به گفته سخنگوی قوه قضاییه ایران، «اصطلاح اراذل و اوباش به موارد اتهامی چون تجاوز به عنف، آدم ربایی، زنای محصنه و مواردی از این قبیل اطلاق می شود و این نوع متهمان از همه حقوق قانونی خود برخوردار هستند، اما قوه قضاییه در صدور حکم با قاطعیت برخورد می کند.»

ميزان و صدور حکم اعدام در ايران طی ماه های جاری روند رو به رشد و فزاينده ای يافته است و ماه گذشته هم قاضی سعيد مرتضوی از اعدام ۱۲ نفر از افرادی که آنها را «اراذل و اوباش» ناميدند خبر دادند.

دادستان کل تهران همچنين اعلام کرد که صدور حکم اعدام برای ۱۷ نفر ديگر از «اراذل و اوباش» در دستور کار قرار دارد.

مقام های ايران هنوز حاضر نشده اند تا نام و مشخصات افراد اعدام شده را در اختيار افکار عمومی قرار دهند و اکنون اين نگرانی مجامع بين المللی برانگيخته شده است که احتمالا افرادی با پيشنيه سياسی نيز در ميان افراد ياد شده اعدام شده باشند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

روز سه شنبه، عليرضا جمشيدی، سخنگوی قوه قضاييه ايران از صدور حکم اعدام برای دو روزنامه نگار کرد به نام های عدنان حسن پور و هيوا بوتيمار خبر داد.

از سوی ديگر، دو نفر که جرم آنها قتل ماموران پليس و اتهام آنها « محاربه با خدا» اعلام شده است روز چهارشنبه در زندانی در شهر زاهدان، مرکز استان سيستان و بلوچستان اعدام شدند.

در هشت ماه گذشته، ۱۴۸ نفر در ايران اعدام شده اند که اغلب این اعدام ها با طناب دار و در ملاء عام صورت گرفته است.

بر اساس گزارش سازمان های بين المللی، ايران در سال ۲۰۰۶ نزديک به ۱۷۷ نفر را اعدام کرده است که اين کشور را پس از چين در رتبه دوم جهانی قرار می دهد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'هفت نفر دیگر در ایران به دار آویخته شدند، راديو فردا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016