سه شنبه 29 تیر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محمد خاتمی: بايد از آزادی بيان و اجتماعات و تشکل‌ها دفاع شود، کلمه

ـ عظمت آخرالزمان را تا حد اوهام و خرافات پائين آورده‌اند

رئيس‌جمهور سابق کشورمان با محکوميت اقدام تروريستی رخ داده در زاهدان و تسليت به بازماندگان و مردم زاهدان، آن را جنايتی وحشتناک خواند و گفت:« درست در هنگامی که تحريم‌ها عليه ايران اعمال می شود از سوی برخی کشورها به تروريست‌های منفوری که هزاران تن از مردم بيگناه از جمله مسئولان عاليرتبه و محبوب را ترور کردند اجازه فعاليت مجدد داده می‌شود و آنها را از ليست تروريست‌ها خارج می کنند که ملت ما همه اين اقدام‌ها را به منزله توطئه‌ای عليه خود تلقی می‌کند.»

به گزارش روابط عمومی دفتر سيدمحمد خاتمی، حجت الاسلام و المسلمين سيدمحمدخاتمی در ديدار با جمعی از ايثارگران و رزمندگان دوران دفاع مقدس اعياد ماه‌های رجب و شعبان را به آنان تبريک گفت و مقاومت مردم را در برابر تجاوز و نيز تلاش برای پاسداری از انقلاب اسلامی و سربلندی ميهن را ستود.

وی افزود:« ۲۷ ماه رجب روز بعثت حضرت رسول اکرم (ص) است و پانزدهم شعبان ميلاد مبارک حضرت بقيه الله (عج) و سوم شعبان تولد پر برکت حضرت ابا عبدالله است البته اعياد ديگر هم در مدت هست ؛ ولی اين سه عيد که به ظاهر سه واقعه است جدا از هم است در واقع به نظر می‌رسد که يک مجموعه تدبير شده‌ای است که تاريخ و سرنوشت بشر را رقم می‌زند.»

رئيس بنياد باران تصريح کرد:« بعثت که آغاز نزول وحی بر قلب مبارک آخرين فرستاده خداست در واقع رستاخيز بيان و نشر آيين کامل الهی برای انسان خردمند و آزاد است؛انسانی که يگانه‌بينی و يگانه پرستی و دلدادگی و سر سپردگی به يگانه بی‌همتا در متن جان و فطرت او نهفته است.»

رئيس دولت اصلاحات ادامه داد:« بعثت فراخوان به پرستش ناب خداوندی است که نام‌ها و صفت‌های او همه هستی را پر کرده و پيامبر بزرگوار، نمودار درخشان همه نام‌ها و نمودها و انسان کاملی است که تمامی آدميان را به اين آئين و راه فرا می‌خواند، راهی دراز که تا “معاد” امتداد دارد.»

رئيس موسسه بين‌المللی گفت‌و‌گوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها يادآور شد:« در آئين اسلام که (که نام همه آئين‌های يکتاپرستی از آدم تا خاتم است ) و در اسلام به معنی مصطلح آن به گستردگی و کمال خود می‌رسد، خداوند آغاز و انجام پيدا و جهان هستی است و انسان اين موجود برتر آفرينش که خداوند با آفريدن او به خود آفرين گفته است، جانشين خداست و پيامبر(ص) اين مرتبت والا را به او تذکر می‌دهد و او را بفرمان فطرت فرا می‌خواند و راه نيکبختی برين و جاودان را که در بازپسين هنگامه زندگی ظهور می‌يابد به او می‌نمايد.»

وی با بيان اينکه « پيامبر”راهنما” است و الگو و اسوه و راهبر و هادی است»، اظهار داشت:« خداوند در قرآن از جمله رسالت پيامبر(ص) را که باز خواننده آيات خداست را تزکيه آدميان و آموزش کتاب و حکمت می‌داند.»

خاتمی تاکيد کرد:« اين رسالت با تزکيه و تربيت جان انسان و پالايش آن از رذيلت‌ها و آرايش آن به فضيلت‌ها آغاز می‌شود و آنگاه با تعليم کتاب (تکوين و تشريع) و حکمت اين رسالت تکميل می‌شود، البته کتاب دربردارنده حکمت است اما به جهت اهميت آن حکمت به صورت علی حده نيز ذکر شده است و حکمت عبارتست از انديشه؛عمل و گفتار محکم و درست که مطمئنا اخلاق مصداق بارز حکمت است.»

رئيس‌جمهور سابق کشورمان افزود:« اخلاق اجمالا يعنی نيت نيکو و کار نيکو مبتنی بر آگاهی و آزادی اختيار به قصد رسيدن به مقصد والا که خير برين است و در اخلاق آنچه خير است بايد انجام گيرد و آنچه شر است نبايد انجام شود.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رئيس بنياد باران همچنين به سالروز ولادت اباعبدالله الحسين(ع) اشاره کرد و گفت:« در سوم شعبان نيز ابر مردی زاده می‌شود که به تقدير الهی قهرمان حماسه‌ای می‌شود که در پرتو قرآن، آئين پاک محمدی آنچنان که بوده و هست بماند و به‌رغم تحريف‌ها و انحراف‌هائی که به خصوص در عرصه سياست پيش آمد، دين و آئين در ژرفای جان حق و حقيقت از دگرگونی و تحريف مصون بماند.»

به گزارش روابط عمومی دفتر سيدمحمد خاتمی ؛ وی ادامه داد:« پانزدهم شعبان هم زادروز مولود مبارکی است که به فرمان خداوند، بايد مدار و محور و سالار و سرور جامعه‌ای باشد که خدا خواسته است و آئين پيامبر آهنگ سير و صيرورت آن جامعه است.»

دوران طلائی زندگی آدمی در اين جهان، در آينده است، نه گذشته

خاتمی تاکيد کرد:« به باور ما، جامعه برين و خواستنی و بايستنی در آخر الزمان تحقق می‌يابد و از اين رو دوران طلائی زندگی آدمی در اين جهان، در آينده است، نه گذشته و دريغ و افسوس که غفلت جهل و جور مانع از تحقق زودتر آن جامعه شده است، چه بسيار مردمان حتی موحدان و مسلمانان که اين همه زيبايی و عظمت را در دين خدا نديده‌اند و حتی آن را تا حد اوهام و خرافات فرود آورده‌اند.»

رئيس‌جمهور سابق کشورمان يادآور شد:« اينک ما در دوران غيبت معصوم به سر می‌بريم و تا رسيدن به کمال مطلوب فاصله داريم که در ازای آن را خدا می‌داند و بس و فقدان پيامبر(ص) و غيبت ولی خدا مصيبتی است بزرگ، که شکوه و شکايت آن را از جمله در دعای افتتاح از زبان معصوم(ع) به درگاه خدا می‌ريم و اين دوران دوران آزمايش است.بدون ترديد در آئين الهی همچنان که هدف، پرورش شخصيت انسان خوب و افرد بشر است، ظرف وجود آدم‌بينی جامعه نيز در مرکز اهتمام است.»

کدام جامعه؛جامعه مطلوب است؟

وی با طرح اين سئوال که که «کدام جامعه؛جامعه مطلوب است؟»، اظهار داشت:« اگر جامعه کمال مطلوب در پايان تاريخ محقق می‌شود و اينک در دسترس نيست، آيا ميزانژ ها و معيارهايی وجود دارد که بر پايه آن تا حد امکان بتوان به سوی آن جامعه حرکت کرد؟يعنی جامعه‌ای که در آن انسان(هر انسان) محترم باشد واحساس امنيت کند و از مزايای معنوی و مادی زندگی برخوردار باشد؟»

رئيس بنياد باران تاکيد کرد:« با رجوع به آموزه‌های الهی و سنت و سيرت پيامبر(ص) و معصومان(ع) و نيز تدبر و خردورزی، دستيابی به اين موازين کار چندان دشواری نيست.آنچه در يک کلام می‌توان گفت اين است که ميزان روابط و آهنگ حرکت در جامعه مطلوب “عدالت” است، منتهی عدالتی که توسط انسان آگاه و آزاد بايد ايجاد و از آن پاسداری شود.

عدالت امری تحميلی نيست، پيامبر با کتاب و ميزان آمده است تا مردم آگاه و مصمم شوند و خود به “قسط” برخيزند.»

سيدمحمدخاتمی همچنين تصريح کرد:« عدالت کيميای گرانبها و جامع الاطرافی است که خلاصه کردن آن در عدالت اقتصادی(که البته مهم است) آن هم تحت توهمات مدرن مارکسيستی و غير مارکسيستی جفای به انسان است.عدالت نمی‌تواند همراه با تحقير انسان و ناديده انگاشتن کرامت او باشد که اين خود بيداد بزرگ است.»

جامعه مطلوب؛ جامعه‌ای اخلاقی است

رئيس دولت اصلاحات ادامه داد:« از سوی ديگر جامعه مطلوب؛ جامعه‌ای اخلاقی است، اصلا عدالت شاخه‌ای از اخلاق است؛ وفا، راستی، محبت به ديگران، امانت داری، دوری از خشم و صدها موردی که در قرآن و متون دينی و نيز آراء فيلسوفان و معلمان اخلاقی آمده است بايد بر جامعه حاکم باشد.»

نهاد حکومت بايد با ميزان عدالت و اخلاق ارزيابی شود

رئيس‌جمهور سابق کشورمان با بيان اينکه «فکر می‌کنم با همين دو ميزان، تا حد زيادی مطلوبيت جامعه و فاصله جامعه را با جامعه کمال مطلوب می‌توان دريافت»، گفت:« حکومت (نهاد حکومت) که محور و هسته مرکزی جامعه است نيز بايد با ميزان عدالت و اخلاق ارزيابی شود.»

وی با تاکيد بر اينکه «از جمله شروط مهم مطلوبيت حکومت اين است که بر آمده از اراده و خواست جامعه و برخوردار از رضايت مردم باشد»، اظهار داشت:« ما توفيق حضور در حکومت معصوم را نداشته‌ايم، ولی با رجوع به تاريخ و آموزه‌های دينی ترديد نکنيم که رضايت مردم شرط مهم تحقق حکومت منسوب و سازگار با دين است.»

رئيس بنياد باران يادآور شد:« نه پيامبر(ص) و نه امام علی(ع) و نه نمايندگان اصلی دين، هيچگاه حاضر نبودند بدون رضايت مردم و به اصطلاح امروز، رای و خواست آنان حکومت خود را به هر قيمتی بر مردم تحميل کنند.»

رئيس موسسه بين‌المللی گفتگ‌و‌گوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها تصريح کرد:« پيامبر(ص) هنگامی يثرب را به مدينه النبی تبديل کرد که تمام مردم آن ناحيه (اوس و خزرج) از او خواستند با او بيعت کردند و حتی توافق امنيت غير مسلمانان مدينه رانيز بدست آورد؛ داستان حکومت امام علی(ع) و کلام بلند او نيز معروف است که اگر حضور حاضر نبود و ياری فراگير مردم حجت را بر او تمام نکرده بود و عهدی که ميان عالمان خيرخواه و آگاهان عدالت جو و خداوند بر لزوم جانبداری از ستمديدگان و رفع بيداد و ستم وجود نداشت امام حکمروائی را نمی‌پذيرفت.»

وی با طرح اين سئوال که «چرا در دوران بحران سياسی اواخر قرن اول و اوايل قرن دوم هجری و سست شدن پايه‌های حکومت اموی و مروانی که قطعا امکان فراهم آمدن عِدّه و عُدّه و تشکيل حکومت برای بعضی امامان ما فراهم بود (بنی‌عباس با شعار خشنودی اهل بيت با همين شيوه روی کار آمدند) چرا امامان حاضر نشدند چنين کنند؟» گفت:« آيا جز اين است که رضايت و خواست و رای مردم برای حکومت معصوم شرط می‌دانستند؟چه رسد به ما که در زمان غيبت معصوم به سر می‌بريم و همه انسان‌های محدود و آسيب پذير و دارای کاستی فراوانيم.»

خاتمی با بيان اينکه « لازمه شرط رضايت مردم پاسخگويی حکومت به مردم نيز هست»، اظهار داشت:« در چنين حکومتی، آزادی انديشه و بيان در جامعه يک اصل محکم و از حقوق اساسی مردم و پاسداشت آن عين عدالت اخلاقی بودن است.»

وی ادامه داد:« امروز بشر و بعد از کشاکش‌های مهم تاريخی به اين نتيجه رسيده است که “مردم‌سالاری” کم هزينه‌ترين و پر فايده‌ترين شيوه حکومت است و حق حاکميت بر سرنوشت خود و آزادی انديشه و بيان و نقد بخصوص نقد حکومت، به‌رسميت شناخته شده و از مسلمات و مشهورات زمانه است.»

رئيس دولت اصلاحات يادآور شد:« آيا اصرار ما بر مردم‌سالاری و لوازم آن، عدول از موازين دينی است يا عين پای‌بندی به آن؟ و آيا پايه‌های دينی باور را نمی‌توانيم از منابع فکری و عمل دينی بدست آوريم؟»

خاتمی افزود:« اين امام علی(ع) است که ۱۴ قرن قبل که منطق وحشتناک “حق با کسی است که غلبه و استيلاء به هر قيمتی پيدا کند”رايج بود و ترويج می‌شد؛ از حق و تکليف حکومت سخن می‌گويد. طرفه اينکه نصيحت در آشکار و نهان و انتقاد خيرخواهانه را وظيفه مردم و حق حاکم می‌داند يعنی آنچه امروز با هياهو و افتخار به عنوان حق مردم شناخته می شود امام آن را وظيفه می‌داند.»

وی همچنين اظهار داشت:« امام(ع) مردم را تشجيع می‌کند که در برابر او همچنانکه در برابر جباران سخن می‌گويند سخن نگويند و نيز خود را نه تنها در برابر هم‌کيشان که در برابر همه مردم، از هر آئين و گرايشی مسئول می‌داند و پاس حق و حرمت همه را دارد.»

نظام مطلوب در اين زمان ، نظام مردم‌سالار است

رئيس‌جمهور سابق کشورمان با اشاره به اينکه «اگر می‌گوئيم نظام مطلوب در اين زمان نظام مردم‌سالار (با همه لوازم و شرائط آن) است ريشه‌های آن را در رفتار و مواضع پيشوايان دينی خود می‌يابيم»، افزود:« از سوی ديگر مگر پيامبر(ص) هدف بعثت خود را به کمال رساندن و تمام رساندن حکومت‌های اخلاقی نمی‌داند؟قطعا اخلاقی بودن شرط مطلوبيت جامعه مورد نظر دينی است.مگر می‌شود اخلاق و رشد فضائل اخلاقی مطلوب باشد ولی ملاک سياست‌ها و رفتارهای حکومت اخلاقی نباشد؟»

وی تصريح کرد:« در دوران خود ما مگر امام راحل فرمان هشت ماده‌ای را در بحرانی‌ترين دوران پس از انقلاب که امواج ترور و طوفان جنگ بيداد می‌کرد صادر نکرد؟مگر اين فرمان از جمله منشور اخلاقی بودن حکومت نيست؟متهم نکردن افراد، عدم دخالت در احوال مردم، پرهيز از فرد پرستی و تملق و ريا، تامين آزادی‌های جامعه به خصوص آزادی‌های اساسی، اينها و بسياری موارد ديگر از جمله شروط و نشانه‌های اخلاقی بودن و مطلوب بودن حکومت است.»

اگر به نام عدالت بی عدالتی شود بدتر است

رئيس بنياد باران خطاب به حضار گفت:« امروز در خدمت شما بزرگان حاضر در جبهه و مدافع اسلام و انقلاب و ايران و جانبازان و بازماندگان شهيدان عزيز هستيم و می‌دانيم که فداکاری‌های شما و صدها هزار نفر چون شما برای استقرار نظامی بوده است که اگر نه در حد کمال مطلوب ولی جاری و حرکت کننده به سوی آن جامعه بوده است و اينجاست که بايد بد اخلاقی محکوم شود، بد اخلاقی اگر از سوی حاکمان باشد بدتر است.بايد بی عدالتی مورد انتقاد قرار گيرد و اگر به نام عدالت بی عدالتی شود بدتر است.»

بايد از آزادی بيان و اجتماعات و تشکل‌ها دفاع شود

خاتمی تاکيد کرد:« بايد از آزادی بيان و اجتماعات و تشکل‌ها دفاع شود و اگر اين آزادی‌ها به نام انقلاب محدود شود بدتر است. بايد هر جا احساس کنيم حقی از مردم ضايع می‌شود تذکر دهيم و به سوی وضعيتی حرکت کنيم که جامعه آزاد؛ برخوردار از حقوق اساسی و دارای اخلاق و عدالت داشته باشيم.»

بايد از اجزاء و ارکان حکومت بخواهيم که پاسخگويی در برابر مردم را بپذيرند و همه در چارچوب قانون حرکت کنند

رئيس‌جمهور سابق کشورمان افزود:« بايد از اجزاء و ارکان حکومت بخواهيم که پاسخگويی در برابر مردم را بپذيرند و همه در چارچوب قانون حرکت کنند نه آن‌را به دل‌خواه تفسير و تعبير کنند و بخش هايی از آن را معطّل بگذارند، اينها از جمله درس‌هايی است که از بعثت و مهدويت می‌توانيم بگيريم، امروز همه بايد هوشيار باشيم و ضمن پافشاری بر خواستهای اساسی و حقوق ملت نبايد از خطرات و تهديدها عليه کشور مردم غافل باشيم.»

جنايت وحشتناکی که توسط تروريست‌ها در زاهدان عزيز رخ داد، محکوم است

سيدمحمدخاتمی در بخش پايانی سخنان خود تاکيد کرد:« جنايت وحشتناکی که توسط تروريست‌ها در زاهدان عزيز رخ داد، محکوم است؛ ضمن عرض تسليت به همه بازماندگان شهدای عزيز و دعا برای سلامتی مجروحان و آسيب ديدگان اين فاجعه نبايد از دست‌های پليدی که پشت اين قضيه‌اند غافل ماند.»

وی افزود:« درست است که بسياری از کشورها اين جنايت را محکوم کرده اند ولی اعمال و معيارهای دوگانه آن‌ها موجب بدبينی ملت ما و ديگران خواهد بود؛ درست در هنگامی که تحريم‌ها عليه ايران اعمال می شود به تروريست‌های منفوری که هزاران تن از مردم بيگناه از جمله مسئولان عاليرتبه و محبوب را ترور کردند اجازه فعاليت مجدد داده می‌شود و مورد حمايت قرار می‌گيرند و آنها را از ليست تروريست‌ها خارج می کنند.»

سيدمحمدخاتمی خاطر نشان کرد:« مطمئنا ملت ما با نفرتی که از همه جنايت‌کاران و تروريست‌های خائن دارد همه اين اقدام‌ها را به منزله توطئه‌ای عليه خود تلقی می‌کند؛ به هر حال اميدوارم با ايجاد فضای مناسب و گذر از وضعيت ناپسند کنونی بهتر و بيشتر همه بتوانند در جهت خدمت به انقلاب و کشور و مقابله با تهديدها کمر همت ببندند.»

در ابتدای اين ديدار، حاضرين در جلسه به بيان ديدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند که مهمترين آنها بدين شرح بود:

- در شرائط زمانی حاضر شاهد شبيه‌سازی تاريخی نادرستی هستيم که به ناحق نسبت به بخش عمده‌ای از جامعه و در راس آن نسبت به ياران وفادار حضرت امام (ره) صورت می‌پذيرد.

-ما پاسداران محافظ از دستاوردهای انقلاب که همواره خواستار عظمت انقلاب و پيشرفت کشور و انشالله پيرو راه حضرت امام راحل بوده و هستيم بر آنيم که با دقت و تاملی چند باره در سيره معصومين(ع)؛الگوبرداری صحيحی برای زمانه خود داشته باشيم و از خداوند منان مسئلت داريم ما را از هر گونه انحراف و کج انديشی و عمل ناصالح محفوظ دارد.

-ما پاسداران شيعه اميرالمومنين با تاسی به حضرتش نسبت به مخالفين و حتی دشمنان تا زمانيکه دست به سلاح نبرده‌اند هيچ گونه برخورد سخت و خشن نداشته و تنها همانند آنها مقابله فکری و نظری خواهيم داشت.هر گونه بدعت فکری و عملی به هر نامی نيز مورد قبول نيست.

-بايد از رواج دروغ و تهمت و برخوردهای ناروا نسبت به ياران با وفای حضرت امام(ره) که سبب تضعيف اصل نظام است خودداری کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016