پنجشنبه 10 آذر 1384

واكنش مخملباف به بازتاب‌هاي فيلم "سكس و فلسفه" در ايران، سينمای ما

محسن مخملباف

محسن مخملباف در واكنش به حرف و حديث‌هاي فيلم آخرش سكس و فلسفه گفت: ترجيح مي دهم همچنان درخارج فيلم بسازم تا به اميد بهبود اوضاع فيلمسازي در ايران بمانم . اگر بنا باشد که ميان فيلمسازي در خارج از ايران و بيكاري در ايران يکي را انتخاب کنم، من فيلمسازي را انتخاب مي کنم. مخملباف كه در حاشيه جشنواره رم با خبرنگاران گفت‌وگو مي‌كرد گفت :من يك ونيم سال پيش از ايران خارج شدم براي اينکه فکر کردم عمر آدمي کوتاه است و در اين فرصت اندك بهتر است کاري که مفيد است انجام دهم. مهمترين چيزي که در ايران براي من اتفاق افتاد و براي شخص من غم انگيز است اين است که وضعيت فعلي احساس مفيد بودن را از خيلي از هنرمندان مي گيرد به همين خاطر تصميم گرفتم از ايران بيرون بيايم .
مخملباف پس از خروج از ايران شش ماه در تاجيکستان بود سكس وفلسفه را دراين مدت ساخت. او براي ساخت فيلم بعدي‌اش به هند رفت. وي مي‌گويد همچنان در خارج فيلم بسازم تا به اميد اينکه يک روزي اوضاع فيلمسازي در ايران بهتر شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وقتي از مخملباف پرسيده شد كه در ايران از اين فيلم با عنوان «جنسيت و فلسفه» نام برده مي شود گفت : در ايران بسياري از فيلمنامه هاي من حتي فيلمنامه هايي که موضوع هاي ساده تري دارند رد مي شوند. پس طبيعي است که با چنين فيلمي و حتي با عنوانش برخورد خوبي نمي شود، واي به حال موضوع. منتها در خوشبينانه ترين حالت بايد بگويم حداقل ترجمه غلطي شده است . چون جنسيت ترجمه سکس نيست. بر عکس آنچه در عنوان فيلم هست اين فيلم سکسي نيست بلكه درباره آن حرف مي زند. در ايران مرسوم شده که اسم بعضي از چيزها را نياورند.مثلا همانطور که در فرهنگ ما نيز وجود دارد خانواده ها راجع به اينکه چطوري يك كودك درست مي شود قصه مي بافند . تا بالاخره كودك در بزرگي خودش کشف مي کند که چه جوري بوجود آمده! و اين موضوع بيشتر ريشه هاي فرهنگي دارد.
وي افزود: تم اصلي فيلم من درباره تنهايي آدم‌هاست و تلاش هايي که انسان‌ها مي کنند براي اينکه اين تنهايي را از بين ببرند. گاهي راه خيام شاعر ايراني را مي روند وگاهي ممکن است به بن بست برسند. نگاه من در خود فيلم نگاه نسبي گرا و جامع تري نسبت به نگاه تک تک آدمهايي است که در آن حرف مي زنند.

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/27680

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'واكنش مخملباف به بازتاب‌هاي فيلم "سكس و فلسفه" در ايران، سينمای ما' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016