سه شنبه 23 خرداد 1385

میزان خشونت پلیس در قیاس با گذشته خیلی تندتر و گسترده‌تر بوده است، گفتگو با عبداله مومنى درباره تجمع ديروز، صدای آلمان

* دستگيرى ۷۰ نفر از شركت‌كنندگان در تجمع زنان رسما تاييد شد


تجمع اعتراضى ديروز زنان در ميدان هفت تير، با برخورد خشونت‌آميز نيروى انتظامى سركوب شد. تفاوت چشمگير اين‌بار برخورد نيروى انتظامى با تجمع‌كنندگان، حضور پليس زن مجهز به باتوم و گاز اشك‌آور بود. در همين رابطه امروز مقامات رسمى، دستگيرى ۷۰ نفر را در تجمع اعتراضى ديروز تاييد كرده و اعلام كردند كه اين افراد در اختيار وزارت اطلاعات قرار دارند.

پيشتر خبرگزاريهاى «ايسنا» و «ايلنا»، خبر تجمع مزبور، دستگيرى تعدادى از شركت‌كنندگان، درگيرى‌هاى «لفظى» و «فيزيكى» و نيز پراكنده كردن جمعيت توسط نيروى انتظامى را در چند سطر تاييد كرده بودند.

تعداد زيادى از فعالان حقوق بشر و جنبش زنان طى بيانيه‌اى مردم را فراخوانده بودند تا ديروز در ميدان هفت تير جمع شوند و به قوانين تبعيض‌آميز عليه زنان اعتراض كنند. اما پيش از آنكه تجمع‌كنندگان بخواهند حركت خود را آغاز كنند، نيروى انتظامى كه اين‌بار زنان مجهز به باتوم و گاز اشك‌آور نيز در ميان آنها ديده مى‌شدند، به جمعيت حمله كرد و با ضرب و شتم و دستگير كردن تعدادى از آنها، موفق شد تجمع‌كنندگان را پراكنده كند.

عبداله مومنى سخنگوى دفتر ادوار تحكيم وحدت، با وجود آنكه خود در تجمع ديروز حضور نداشته، به دليل موقعيت‌اش در اين نهاد مدنى اطلاعات دقيق‌ترى از تجمع اعتراضى زنان دارد. آقاى مومنى فهرست دستگيرشدگانى كه نامشان در بيانيه امروز «ادوار تحكيم وحدت» آمده است را بجز خانم معصومه لقمانى تاييد مى‌كند. سيدعلى صالحى از اعضاى كانون نويسندگان ايران هم، در گفتگويى با ما، آمدن نام خانم سيمين بهبهانى در فهرست بازداشت‌شدگان، كه توسط برخى رسانه‌هاى اينترنتى منتشر شده بود را از اشتباهات معمول رسانه‌اى مى‌خواند.

در سايت «ادوارنيوز» و نيز در بيانيه دفتر ادوار تحكيم وحدت به اسامی شماری از بازداشت‌شدگان اشاره شده است. از جمله: سيد علی اكبر موسوی خويينی، دبير كل «دفتر ادوار تحكيم وحدت» و نماينده دوره ششم مجلس، سميرا صدری، ژيلا بنی يعفوب، بهمن احمدی امويی، ترانه بنی‌يعقوب، بهاره هدايت، عاطفه يوسفی، امين قلعه‌ای، دلارام علی، عاطفه يوسفی، بهاره هدايت، شهلا انتصاری، علی روزبهانی، ليلا محسنی‌نژاد ، دلارام آرام‌فر، وحيد ميرجليلی، فواد شمس و...

در اين تجمع علاوه بر فعالان جنبش زنان، از جمله اعضاى سازمان دانش‌آموختگان ايران (ادوار تحكيم)، اعضاى شوراى مركزى و شوراى عمومى دفتر تحكيم وحدت، فعالان حقوق بشر و اعضاى سنديكاى شركت واحد تهران شركت داشتند.

رسانه‌هاى اينترنتى خبرهاى متفاوتى را از تعداد شركت‌كنندگان در تجمع مزبور، از ۵۰۰ تا ۵۰۰۰ نفر، منتشر كرده‌اند. اين در حالى‌ست كه امروز محمد تورنگ رييس مركز اطلاع‌رسانى فرماندهى انتظامى تهران در گفتگو با خبرگزارى «ايسنا»، تعداد شركت‌كنندگان در تجمع را ۱۵۰ نفر عنوان كرد. عبداله مومنى سخنگوى دفتر ادوار تحكيم وحدت، در همين زمينه مى‌گويد: ”هسته‌ی اولیه این تجمع را پانصد نفر تشکیل می‌دادند. از آنجایی که برخی قصد شرکت داشتند، اما از همان دقایق اولیه به دلیل حضور جدی و گسترده پلیس امکان گردهمایی شرکت‌کنندگان وجود نداشت، خوب طبیعی‌ست که آمار و ارقام متفاوت است و کسانی که قصد شرکت در این برنامه را داشتند جمعیتی بالای ۵۰۰ نفر یا ۱۰۰۰ نفر بودند، ولی چون نتوانستند گردهم جمع بشوند و تجمع کنند، طبیعی‌ست که بهرحال آمار و ارقام پایین را اعلام می‌کنند“.

امروز جمال كريمى‌راد سخنگوى قوه قضاييه، به نقل از «ايلنا»، با غيرقانونى خواندن تجمع ديروز، تاييد كرد كه ۷۰ نفر از تجمع‌كنندگان دستگير شده‌اند كه ۴۲ تن از آنها زن و ۲۸ نفر مرد هستند. كريمى‌راد گفت: ”به نظر مى‌رسد طيفى به دنبال اين است كه وجهه حقوق بشرى كشورمان را در آستانه شروع جلسه شوراى حقوق بشر مخدوش جلوه دهد“. وى همچنين تاكيد كرد كه ”هيچيك از ضابطين قضايى حق كتك زدن كسى را ندارد“.

عبداله مومنى در مورد نحوه برخورد نيروى انتظامى با تجمع ديروز مى‌گويد: ”در تجمعی که دیروز برگزار شد، میزان خشونت پلیس در قیاس با دیگر تجمعات و حرکتهای اعتراضی و مسالمت‌آمیز پیشین خیلی تندتر و گسترده‌تر بوده. در این تجمع پلیس از نیروهای زنان که مجهز به باتوم بودند استفاده کرده‌اند که با تجمع‌کنندگان برخورد شدیدی را داشتند. میزان دستگیری‌ها و ضرب و شتم‌ها خیلی زیاد بود که بخش عمده‌ای از این دستگیری‌ها مربوط به فعالین دانشجویی دفتر تحکیم وحدت و اعضای دفتر تحکیم وحدت است و بخش دیگری هم مربوط به خانمها و زنان فعال در NGOها و و تشکل‌های مربوط به حوزه زنان. افراد شاخص این دستگیری‌ها از جمله آقای مهندس علی‌اکبر موسوی خوئینی (نماینده دور ششم مجلس و دبیرکل سازمان اعضای دفتر تحکیم)، خانم سمیرا صدری (عضو شورای سياستگذاری مجموعه)، خانم بهاره هدايت (مسئول کميسيون زنان دفتر تحکيم وحدت) و عاطفه يوسفی ( دبير انجمن اسلامی دانشگاه شريف ) و خیلی از فعالین حوزه زنان که در NGOها و در تشکل‌های مربوط به زنان حضور داشتند. همانگونه که اعلام شده چیزی حدود ۶۰ نفر از شرکت‌کنندگان در تجمع دیروز بازداشت شده‌‌اند و تا این لحظه هم از آنها خبری نیست. و همانگونه که گفته شده، همه‌ی اینها به زندان اوین منتقل شده‌اند و بعد از اینکه تماس و ارتباط‌شان با دوستان قطع شده، دیگر هیچگونه اطلاعی از وضعیت‌شان در دست نیست“.

از آقاى مومنى در مورد رفتار زنان نيروى انتظامى با شركت‌كنندگان در تجمع پرسيده‌ايم: ”طرز برخورد و نوع ادبیاتی که ماموران پلیس و همان خانمهایی که انتخاب کرده بودند برای مقابله با تجمع‌کنندگان مناسب و بهداشتی نبود و از الفاظ رکیک و ناپسندی استفاده می‌کرده‌اند و خشونت را هم در کلام و در گفتار و هم در برخورد فیزیکی از خودشان به‌نمایش می‌گذاشته‌اند“.

عبداله مومنى هدف نيروى انتظامى را از پديده جديد به‌كارگيرى پليس زن، براى برخورد با حركتهاى اعتراضى چنين توضيح مى‌دهد: ”استفاده از پلیس به این شکل جدیدی که دیروز توسط خانمها صورت گرفت و آمدند و برخورد کردند، بیشتر شاید در راستای همان احساسات و باورهای سنتی باشد. الان از نظر افکار عمومی و باورهای مذهبی و در چارچوب‌های سنتی ـ فقاهتی این ساختار وسیستم، پذیرفته نیست که پلیس مرد بیاید و با زن معترض برخورد بکند، استفاده از خانمها برخورد با معترضین بیشتر در جهت توجیه همین مسئله و پاسخ دادن به آن دغدغه‌های مذهبی و درعین حال برای سرکوب گسترده‌تر بوده و اینکه دیگر هیچ بهانه‌ای و هیچ مشکلی برای سرکوب گسترده خانمها نباشد، استفاده کردند. از نظر من پیامش این است که اینها نیروهایی را در کلیه سطوح دارند که هر موقع نیاز به برخورد گسترده و سازمانیافته‌ی سرکوبگرانه باشد از آنها استفاده می‌کنند“.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

رييس مركز اطلاع‌رسانى فرماندهى انتظامى تهران امروز تاييد كرد كه «تمامى بازداشت‌شدگان در اختيار وزارت اطلاعات قرار گرفته‌اند». محمد تورنگ همچنين در مورد «آن‌دسته از افرادى كه بدون دليل دستگير و روانه زندان شده‌اند» گفت: ”با انجام بررسى‌هاى فنى، روانشناسى، اطلاعات جمع‌آورى‌شده، بررسى سوابق و مستندسازى، دستگيرشدگان پالايش و در صورت بى‌گناهى آزاد مى‌شوند“.

رسانه‌ها خبر مى‌دهند كه برخى از سازماندهندگان تجمع ديروز پيشتر از طريق تلفن تهديد شده بودند. جزييات موضوع از زبان عبداله مومنى: ”برخی از خانمها و فعالینی که جزو برگزارکنندگان و هسته‌ی اصلی و اولیه این تجمع بودند در روزهای قبل از تجمع مورد تعقیب و احضار تلفنی قرار گرفته‌اند. خانم فریبا داودی مهاجر به دادگاه احضار شدند و دادگاه‌شان هم از دیروز صبح تا اواخر شب طول کشید. و برخی از خانمها هم مثل خانم انتصاری به منزلشان مراجعه کردند‌ و ایشان را دستگیر کردند و برخی دیگرشان هم در تجمع دیروز بازداشت شدند“.

سازمان «ادوار دفتر تحكيم وحدت» در بيانيه‌ای كه امروز منتشر كرد، خواستار آزادى تمام بازداشت‌شدگان شده و اعلام كرده است «در صورت عدم اعتناى مراجع ذيربط، با تداوم اعتراضات مدنى مسالمت‌آميز» موضوع آزادى تمامى بازداشت‌شدگان را پيگيرى خواهد كرد.

بهنام باوندپور

Copyright: gooya.com 2016