دوشنبه 5 تیر 1385

مشروح سخنان تقی رحمانی و محمدعلی عمويی در گردهمايی اعتراض به بازداشت موسوی خويينی، ادوارنيوز

ادوارنيوز: تقی رحمانی از فعالان ملی مذهبی و محمد علی عمويی از جمله افرادی بودند که که سخنانشان با استقبال فراوان حضار و دانشجويان شرکت کننده در گردهمايی اعتراض به بازداشت مهندس موسوی خويينی مواجه شد .

تقی رحمانی در اين مراسم گفت: من سالها در زندان جمهوری اسلامی بودم و حرف های فراوانی در مورد زندان های دهه ی ۶۰ است که شايد زمانی بتوان آنها را گفت اما بايد به شما بگويم که در آن زمان پوست و پر ما را کندند ، در حالی که از بسياری سرکندند . امروز خانواده های سياسی از وضعيت زندانيانشان مضطرب اند ، اما شما بايد درد مادران زندانيان سيسی دهه ی ۶۰ را بدانيد . چه مادرانی بودند که کتک خوردند .

وی ادامه داد من از اين جهت مهندس موسوی را دوست دارم که او مونس و غمخوار زندانيان سياسی در سال های اخير بوده است .مجلس ششم جايی بود که چند تماينده شجاعانه ايستادند و برخی اقدامات را افشا کردند تقی رحمانی گفت ما بسياری از خاطرات خود از دهه ۶۰ را به اصلاح طلبان نميگوييم ،‌اما شايد روزی عمويی ها و اميرانتظام ها اين خاطرات را بازگويی کنند . تقی رحمانی با اشاره به نا آرامی های اخير آذربايجان گفت : زندانيانی که در زندان های تبريز ، اردبيل ، مراغه و کردستان هستند ، صدايشان به جايی نميرسد و موسوی خوئينی خودش همواره پيگير وضعيت اين گونه زندانيان بود و ما بايد يار بچه های کردستان و آذزبايجان که همه ايرانی هستند باشيم .
رحمانی گفت : امروز ۴۶ بهار از عمرم ميگذرد و ۳ دهه از آن را در زندان بوده ام و البته خود را در حد يک استوار ۳ می دانم و يک سوال ميخواهم مطرح کنم و ای کاش سعيد حجاريان تا انتهای جلسه در جمع ما بود و مرحوم مهندس بازرگان نيز در اينجا بودند ، تا به سوال من پاسخ ميدادند : چه چيزی است که صد سال از مبارزه برای دموکراسی در ايران ميگذرد اما همواره تحولات نهايتا به نفع نيروهای قبل از دموکراسی به پايان ميرسد . چرا و چگونه در جامعه ما وقتی فضا باز ميشود از يک طرف ميانه روهای ليبرال در جواب اعتراض جوانان راديکال ميگويند که ای جوان فضولی نکن و جوان راديکال نيز به دنبال حذف پدر ميانه روی خود به ناپدری های ديگری روی می آورند و در نهايت حاکميت ناپدری خطرناکتری برای جامعه می شود.
رحمانی در ادامه خطاب به نيروهای سياسی و مدنی گفت: هر خواسته ای را داريد بايد مدل تحققی آن را بگوييد من در زندان نيروهای زيادی را از راست تا چپ ديده ام که برای خواسته های خود مدل تحققی نداشتند. اگر فعاليت می کنيم بايد هزينه بدهيم اما مردم دستاورد می خواهند و چگونه می شود که در ميانه دعوای راديگالها و ميانه روها نهايتا نيروهای فبل از دموکراسی پيروز نشوند.

محمد علی عمويی نيز در حالی پشت تريبون قرار گرفت که رضا دلبری مجری مراسم سالهايی را که عمويی در زندان گذرانده است را از عمر خود بيشتر دانست.

عمويی با درود به زندانيان سياسی و عقيدتی گفت: خدمت همه خانم ها و آقايان حاضر در اينجا درود می فرستم. به کسانی که به خاطر آنها ما اينجا گرد هم آمديم. مهندس موسوی خويينی، ناصر زرافشان و بسياری زندانيان عقيدتی سياسی ديگری که هيچ جرمی مرتکب نشدند، هيچ کار خلافی نداشتند جر بيان عقيده. با کمال تاسف در کشور ما چه پيش و پس از انقلاب آنچه که اساس زندگی آزاد انسانهاست همواره مورد هجوم قرار گرفته است...اما از آنجا که حاکمان وقت نمی توانند به صراحت اعتراف کنند که به اين علت بازداشتش می کنيم انواع اتهامات کذب را متوجه طرف می کنند. ارتباط با بيگانه، جاسوسی، اقدام برای تغيير حکومت و بسياری مطالب ديگر. حتی اتهامات منکراتی به افراد می زنند. به منزل کسی می روند. روی ميزش شيشه مشروب می گذارند. از او عکس می گيرند و اين را آقای بازجو در بازجويی مطرح می کند. و حال آنکه طرف در زندگيش هرگز لب به مشروب نزده. عکس های عجيب و غريبی از خانه کسی بيرون می آيد که همواره به حسن اخلاق شهرت داشته... با حيثيت و شرافت انسان های شريف به راحتی بازی می شود... به درستی اشاره شد اينجا که آقای موسوی خويينی پيش از بازداشت به دوستانش يادآور شده بود که سخن من آن چيزی است که الان می گويم."

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


عمويی ادامه داد :دوستان عزيز! ما در سال ۸۵ به سر می بريم و اين داستان، داستانی است که در سال ۶۱ و ۶۲ بر سر ما آمد و همچنان ادامه پيدا کرد. آن زمان بسياری باور کردند آن شوی تلويزيونی را. هيچ صدايی از کسی برنخاست. اساسا تصوير کردن آنچه که در دهه شصت بر زندانی سياسی گذشت به هيچ وجه قابل قياس با امروز نيست. ما هم اکنون به شدت به حاکميت کنونی معترضيم اما باور کنيد وضعيت زندانيان سياسی با آنچه که در دهه شصت بر زندانيان سياسی گذشت قابل قياس نيست. اصلا گويی با انسان صاحب حق رو به رو نبودند. آيا اينها عوض شدند؟ نه! من معتقدم همان کسانی که آن سياست ها را در دهه شصت عليه دارندگان اعتقادات گوناگون اعمال کردند، همان ها امروز قدرت دارند و اگر بتوانند همه آن کارها را تکرار می کنند."

عمويی افزود: "من به شما و همراهانتان تبريک می گويم. اين نتيجه پايداری، افشاگری و کوشش برای پيشرفت پيشروان راه آزاديست که امروز آقايان را مجبور کرده به پاره ای رفتارها که هرگز به آن تن نمی دادند تن دهند. شما شکست نخورديد. شما موفق شديد و به گمان من اين راه به موفقيت های بسيار بيشتری منجر خواهد شد..." در مملکت ما چه پيش و چه پس از انقلاب همواره اساس آزادی زندگی انسانها مورد هجوم بوده است .

عمويی با اشاره به سخنان عبدالفتاح سلطانی مبنی بر عدم رعايت برخی قوانين در بند ۲۰۹ از جمله دريافت رسيد از زندانی گفت: آقای سلطانی هنگامی که مرا آزاد کردند از همسرم بابت تحويل گرفتن من رسيد گرفتند تا مبادا اگر در خيابان اتفاقی افتاد مسئوليتش متوجه ايشان باشد.

Copyright: gooya.com 2016