سه شنبه 27 تیر 1385

يک مقام مسئول در شرکت ديتا: عدم هماهنگی در فيلترينگ سايت‌‏ها رفع خواهد شد، ايلنا

* بانک اطلاعاتی فيلترينگ ديتا در حال نصب است
* پالايش سايت‌‏های غيرمجاز اينترنتی به روز انجام می‌‏شود


تهران- خبرگزاری کار ايران

اواخر سال ۸۴ قرارداد ايجاد بانک اطلاعاتی فيلترينگ با شرکت دلتاگلبال منعقد شد که اين پروژه در حال نصب و راه اندازی است.
يک مقام مسئول در شرکت فناوری اطلاعات(ديتا) ، در گفت و گو با خبرنگار ايلنا، در خصوص مناقصه ايجاد بانک اطلاعاتی مرکزی پالايش با اعلام اين خبر ، گفت: فيلترينگ در شرکت ديتا از سال ۸۱ بر روی پهنای باند اينترنت قرار گرفت و تا به حال نيز از نرم افزارهای خارجی در اين خصوص استفاده شده است.

وی، با بيان اين که مناقصه ايجاد بانک اطلاعاتی مرکزی پالايش در سال ۸۴ برگزار شد و طی آن شرکت دلتا گلبال برنده اين مناقصه شد، تصريح کرد: اين پروژه به زودی به مرحله اجرايی می‌‏رسد.
وی ، اظهارداشت: با راه اندازی بانک اطلاعاتی فيلترينگ محتوای سايت‌‏های پالايش شده براساس شرايط مذهبی ، فرهنگی و اجتماعی جامعه تنظيم و به صورت خودکار اطلاعات آن تکميل می‌‏شود.
اين مقام مسئول در شرکت ديتا ، مزيت ايجاد بانک اطلاعات فيلترينگ را بی نيازی کشور از خريد بانک اطلاعاتی پالايش خارجی عنوان کرد و يادآور شد: دلتا گلبال يک شرکت کاملاً ايرانی است که به عنوان پيمانکار شرکت ديتا در طول يک بازه زمانی بايد بانک اطلاعاتی فيلترينگ را ايجاد کند ، ضمن اين که دو سال نگهداری و پشتيبانی فنی اين سيستم را به عهده خواهد داشت.
وی ، افزود: تنظيماتی که در طول اين مدت از لحاظ فنی بايد بر روی اين سيستم انجام شود ، به عهده پيمانکار خواهد بود.
وی، با بيان اين که با استفاده از نرم افزارهای توليد داخل اين بانک اطلاعاتی جمع آوری ، تکميل و قابل استفاده خواهد بود، ياد آور شد: اين سيستم برای اولين بار در کشور ايجاد می‌‏شود و هم اکنون در مرحله نصب و راه اندازی است که پس از آن ، وارد فاز آزمايشی و عملياتی شدن خواهد شد.
اين مقام مسئول در ديتا ، تاثير ايجاد بانک اطلاعاتی فيلترينگ را پالايش شدن فضای اينترنت براساس معيارهای فرهنگی و مذهبی ايرانی دانست و خاطرنشان کرد: به اين ترتيب در پالايش سايت‌‏های غيرمجاز اينترنتی، عمليات به روز انجام می‌‏شود.
وی ، دقت بيشتر در فيلترينگ را از جمله کاربردهای بانک اطلاعاتی پالايش بر شمرد و گفت: اکثر اوقات سايت‌‏های تخصصی و علمی به دلايل اشتباهات نرم افزار فيلترينگ فيلتر می‌‏شوند که با راه‌‏اندازی اين بانک ، دقت در عمليات پالايش بيشتر می‌‏شود ، همچنين در کنار اين بانک اطلاعاتی ، مرکزی ايجاد می‌‏شود تا کاربران نظرات خود را به اين مرکز اطلاع دهند.
وی ، تصريح کرد: در مراکز پديد آورنده خدمات اينترنتی از سيستم‌‏های پالايش مختلفی استفاده می‌‏شود ، به طوری که گاهی ديده می‌‏شود که يک سايت در بعضی از مراکز فيلتر شده اما در مرکز پديد آورنده خدمات اينترنت? ديگر فيلتر نم? شود. سيستم بانک اطلاعاتی فيلترينگ مشکل عدم هماهنگی در فيلترينگ سايت‌‏های اينترنتی را رفع خواهد کرد.
اين مقام مسئول شرکت فناوری اطلاعات ، با تاکيد بر اين که با نصب و راه‌‏اندازی اين سيستم در سطح کشور از يک فيلترينگ جامع استفاده خواهد شد، در خصوص استفاده فعلی شرکت ديتا از نرم افزارهای فيلترينگ، اظهارداشت: نرم افزاری که هم اکنون در شرکت ديتا استفاده می‌‏شود ، آلمانی است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی ، افزود: نرم افزارهايی که در زمينه فيلترينگ کاربردی و شناخته شده هستند اکثرا توليد کشور آمريکا و اسرائيل هستند که استفاده از آن ها به دلايل امنيتی و تحريم در شبکه ديتا ، به صلاح نيست.
وی ، يادآور شد: توليدکنندگان نرم افزارهای فيلترينگ داخلی در سال‌‏های اخير توانمندی‌‏های خوبی را جهت توليد اين نرم افزارها به نمايش گذاشته اند، اما برای استفاده از اين نرم افزارها در شبکه داخلی بايد اين سيستم‌‏ها از طريق سيستم مادر جامعيت پيدا کند که بانک اطلاعاتی مرکزی پالايش اين جامعيت را ايجاد و امکان استفاده از نرم افزارهای توليد داخل را فراهم خواهد کرد.

Copyright: gooya.com 2016