جمعه 20 مرداد 1385

حسين شريعتمداری: پاسخ ايران به بسته پيشنهادی ۱+۵ بايد رد آن باشد، ايسنا

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: انرژی هسته‌يی


مدير مسوول روزنامه‌ی کيهان معتقد است مسوولان کشور امروز به اين نقطه رسيده‌اند که اگر بخواهند پاسخی به بسته پيشنهادی ۵+۱ داشته باشند اين پاسخ رد بسته خواهد بود.

حسين شريعتمداری، مدير مسوول روزنامه‌ی کيهان در گفت‌وگو با خبرنگار انرژی هسته‌يی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) با اشاره به اظهارات دکتر احمدی‌نژاد مبنی بر اينکه اگر بخواهند از ملت ايران حقوقشان را سلب کند در سياست همکاری با آژانس تجديد نظر می‌کنيم، اظهار داشت:‌ معتقدم تصميمی که اخيرا به صورت احتمال مطرح شده است از مدت‌ها قبل بايد اتخاذ و اجرا می‌شد.

وی افزود: تجديد نظر در سياست همکاری با آژانس بين‌المللی انرژی اتمی به دليل اقدامات غيرقانونی آژانس و برخورد غيرحقوقی شورای امنيت عاقلانه‌ترين کاری است که می‌توان انجام داد.

وی با اشاره به قطعنامه‌ی ۱۶۹۶ شورای امنيت عليه ايران تصريح کرد: استناد به فصل ۷ منشور ملل متحد زمانی است که اقدام يک کشور مسلح دانست بين‌الملل را به خطر اندازد اما نه در گزارش‌های مديرکل آژانس و نه در پيش‌نويس کشورهای ۵+۱ صحبتی از تهديد صلح و امنيت توسط ايران مطرح نيست؛ بنابراين اين قطعنامه کاملا غير قانونی است.

شريعتمداری ادامه داد: در حالی که رژيم صهيونيستی به کشتار مردم بی‌دفاع لبنان ادامه می‌دهد و افکار عمومی جهان نسبت به اين اقدامات برانگيخته شده است اما شورای امنيت هيچ اقدامی را برای جلوگيری از اين مساله نمی‌کند.

در چنين شرايطی می‌توان تن به قطعنامه‌ی شورای امنيت داد تن دادن به اين قطعنامه ۱۶۹۶ نه تنها پذيرفتن يک اقدام غير قانونی بلکه دهن‌کجی به مردم محروم ايران و خواست جهانيان است.

مدير مسوول روزنامه‌ی کيهان تاکيد کرد: نبايد مساله‌ی تجديدنظر در ان.پی.تی را به احتمال مطرح کنيم؛ بايد هر چه زودتر از ان.پی.تی خارج شويم.

وی با اشاره به دلايل رد قطعنامه‌ی اخير شورای امنيت از سوی ايران گفت: ‌غير قانونی و حقوقی بودن قطعنامه و اين که شورای امنيت و سازمان ملل متحد ديگر جايگاهی در ميان ملت‌ها ندارند اين نهاد بين‌المللی تاکنون توجيه‌گر و حامی قدرت‌های بزرگ و جنگ افروز بوده است.

اين روزنامه‌نگار به سخنان چند ماه قبل کوفی عنان، دبيرکل سازمان ملل متحد که از عدم توجه به اين سازمان از سوی افکار عمومی دنيا گلايه داشته است اشاره کرد و افزود: عنان معتقد است که چرا افکار عمومی جهان به آن اندازه که به فوتبال توجه دارند به سازمان ملل متحد توجه ندارند هر چند اين مساله قياسی مع الفارق است؛ اما در فوتبال يک داوری به ظاهر عادلانه وجود دارد که در تمايل و علاقه‌ورزی مردم به فوتبال تاثير زيادی دارد.

شريعتمداری در پاسخ به اين که با وجود تعليق غنی‌سازی از سوی ايران و تصويب يک قطعنامه عليه ايران در شورای امنيت ايران همچنان به پاسخ به پيشنهاد ۵+۱ در موعد مقرر تاکيد دارد و آيا می‌توان انتظار داشت پاسخ ايران در مسير فعلی گشايشی را حاصل کند؟ گفت: ايران در مورد داشته‌هايش مذاکره نمی‌کند و اين را از قبل نيز اعلام کرده است؛ بنابراين تعليق فعاليت‌های مربوط به غنی‌سازی که امری مسجل برای ايران است غير ممکن است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی ادامه داد: از سويی وقتی طرف مقابل برای انجام مذاکره شرط می‌گذارد يعنی نتيجه‌ی مذاکرات از قبل تعيين شده است.

مدير مسوول روزنامه‌ی کيهان گفت: همان موقع که پيشنهاد ۵+۱ به دست ايران رسيد با توجه به اينکه در اين بسته پيشنهادی موضوع جديدی مطرح نشده بود اعلام کرديم که بسته‌ی پيشنهادی را پس بفرستيد به نظر می‌آيد ديگر مسولان کشور به اين نقطه رسيده‌اند و اگر پاسخی به پيشنهاد مد نظر باشد حتما رد بسته‌ی پيشنهادی خواهد بود.

در همين زمينه:

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'حسين شريعتمداری: پاسخ ايران به بسته پيشنهادی ۱+۵ بايد رد آن باشد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016