جمعه 13 بهمن 1385

گزارش شهرزاد نیوز از دوره آموزشی برگزار نشده دهلی نو!

دوره آموزشی روزنامه نگاری شهرزاد نيوز برای همکاران اين سرويس خبری که قرار بود طی روزهای ۲۹ ژانويه تا ۹ فوريه سال جاری در دهلی نو هند برگزار شود، به علت دستگيری و زندانی شدن ۳ تن از شرکت کنندگان و همچنين بازجويی و ممانعت از سفر ۱۰ تن ديگر از همکاران شهرزاد نيوز در ايران، کنسل شد.

اين دوره آموزشی برای ارتقاء مهارت های شغلی روزنامه نگاران تدارک ديده شده بود و دهلی نو ، هند به دو دليل برای اين منظور انتخاب گرديده بود: ۱- نزديکی آن به ايران ۲- وجود تجارب و دست آوردهای غنی روزنامه نگاران هند و مطبوعا ت اين کشور.

طراحی و تدريس اين دوره آموزشی را خانم "ژوئل پالميری"، روزنامه نگار فرانسوی به عهده داشت. وی علاوه بر روزنامه نگاری، يکی از مبتکرين ايجاد رسانه های گروهی زنان در عرصه بين المللی است. سرويس خبری فرانسوی "په نه لوپ" و نشريه دو زبانه "ديجيتال فيوچر" از جمله اين ابتکارات اند. اين رسانه های نوين موفق شده اند طی دهه گذشته مبحث جديدی را در امر چگونگی اطلاع رسانی و مطبوعاتی زنان باز کنند و بر ضرورت آموزش مداوم و انتقال تجربه مطبوعاتی تاکيد ورزند.

"ژوئل پالميری" ضمن پذيرش دعوت شهرزاد نيوز ،طراحی و تعليم دوره آموزشی در دهلی نو را به عهده گرفت. اين دوره آموزشی شامل محورهای زير بود:

۱- آموزش برگزاری کنفرانس های مطبوعاتی
۲- آموزش مصاحبه، تهيه خبر و گزارش از کنفرانس های مطبوعاتی
۳- اطلاع رسانی و خبر رسانی: نقاط اشتراک و افتراق
۴- انواع رسانه ها: مختصات، ويژگی ها، امکانات و کمبودها
۵- مخاطبين رسانه ها و شناخت از رفتار آنها در استفاده از هر رسانه
۶- روزنامه نگاری برای اينترنت و تفاوت آن با اشکال کلاسيک روزنامه نگاری
۷- راهنمای تحريريه شهرزاد نيوز
۸- روززنامه نگاری تحقيقی
۹- تشکيل تحريريه موقت و تمرين ايفای مسئوليت های متفاوت درون تحريريه
۱۰- طراحی موضوعات و انتخاب کانديدا برای انجام مصاحبه، تهيه خبر، گزارش، آناليز
۱۱- تشکيل گروه های کار برای انجام مصاحبه، تهيه خبر و گزارش
۱۲- بررسی و نقد کارهای صورت گرفته

ضمنا برای پيشبرد بهتر و سريعتر کار، با سازمان ها و رسانه های زنان، رسانه ها ی محلی و سراسری در دهلی نو نيز هماهنگی های لازم صورت گرفته بود.

اما روز شنبه ۲۷ ژانويه - برابر با ۷ بهمن ماه - ساعاتی قبل از پرواز، ۱۳ تن از شرکت کنندگان اين دوره آموزشی، در فرودگاه تهران مورد بازجويی قرار گرفتند. اين بازجويی ۶ ساعت به طول انجاميد. پس از آن، از سفر ۱۰ تن از اين گروه ۱۳ نفره جلوگيری شد و سه تن ديگر (فرناز سيفی، طلعت تقی نيا و منصوره شجاعی) بازداشت شدند. نيروهای امنيتی پس از دستگيری، با مراجعه به منازل آنها کامپيوترها، موبايل، کتب و يادداشت های شخصی شان را به همراه بردند و دستگيرشدگان به بند ۲۰۹ زندان اوين منتقل شدند.

در همان ساعا ت اوليه، وکالت دستگير شدگان را شيرين عبادی و سپس نسرين ستوده و ليلا علی کريمی به عهده گرفتند. با اين که دستگير شدگان روز بعد با قيد کفالت آزاد شدند، اما طی دو ماه آينده پرونده آنها مورد بررسی قرار خواهد گرفت. از هم اکنون، به افرادی که تنها قصد شرکت در يک دوره آموزشی برای ارتقا مهارت های شغلی خود را داشته اند، اتهام بی پايه "اقدام عليه امنيت ملی" زده شده است.

دوره های آموزشی شهرزاد نيوز يکی از پايه های اصلی کار مطبوعاتی آن را تشکيل می دهد. بی جهت نيست که شهرزاد نيوز از ابتدای فعاليت خود، بر همکاری با مراکز آموزشی رسانه ای و انستيتوها و رسانه های خبری زنان تاکيد داشته است. اين دوره ها، از پايه ای ترين وظائفی است که يک رسانه در مقابل تيم خود دارد و از ابتدائی ترين حقوقی است که روزنامه نگاران بايد از آن برخوردار باشند.

دوره دو هفته ای که در دهلی نو کنسل شد، نه اولين دوره آموزشی شهرزاد نيوز بود و نه آخرين آن. پيش تر از اين - يعنی در تابستان سال جاری- دوره مشابهی برای گروهی ديگر از همکاران شهرزاد نيوز که ساکن اروپا و آمريکای شمالی هستند، برگزار گرديد.

دستگيری ۳ تن از رزونامه نگاران و بازجويی و ممانعت از سفر ۱۰ تن ديگر ، تعجب و نگرانی بسياری از نهادهای مطبوعاتی و مدافع آزادی بيان در جهان را برانگيخت.

در دهلی نو، فدراسيون رسانه ها ی جنوب شرق آسيا و مرکز آرشيو اسناد حقوق بشر جنوب شرق آسيا، ضمن ابراز نگرانی از اين محدوديت ها، اعلام کره اند که اين پرونده را به دقت پی گيری خواهند کرد. همچنين سازمان خبری زنا ن هند، طی روزهای آينده گزارش مفصلی از وضعيت روزنامه نگاران ايرانی و محدوديت های شغلی آنها منتشر می کند. اين رسانه همچنين اعلام کرده است که اخبار مربوط به اين پرونده را درج خواهد نمود.

در ساير نقاط جهان، گزارشگران بدون مرز، انجمن روزنامه نگاران پناهنده، ديده بان رسانه های گروهی، سازمان جهانی عليه شکنجه نيز مراتب نگرانی خود را ابراز و دستگيری اين سه تن را محکوم کرده اند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


شهرزا د نيوز، بازجويی، دستگيری و زندانی کردن روزنامه نگارانی را که عازم دهلی نو بودند، شديدا محکوم می کند و به همراه ساير نهادها و رسانه های خبری جهان، از حقوق برحق آنان دفاع خواهد کرد.

شهرزاد نيوز، کماکان ارتقاء تجربی و حرفه ای تيم روزنامه نگارانش را يکی از اساسی ترين وظائف خود قلمداد می کند. حتی اگر امروز در برگزاری جلسات حضوری، موقتا خللی ايجاد گردد، فردا امر آموزش را به طرق ديگری پيش خواهد برد. هيچ مانعی نمی تواند و نبايد جلوی تبادل آزاد اطلاعات، دانش، تجربه و مهارت شغلی روزنامه نگاران را بگيرد.

شهرزاد نيوز
۱۲ بهمن ۱۳۸۵
(برابر با ۱ فوريه ۲۰۰۷)


توضيح : به علت وجود اشکالات تکنيکی، در برخی نقاط اروپا سايت شهرزاد نيوز گاها و به طور موقتی در دسترس نيست. اين اشکال در آسيا و آمريکای شمالی موجود نيست.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گزارش شهرزاد نیوز از دوره آموزشی برگزار نشده دهلی نو!' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016