شنبه 2 تیر 1386

جایزه برای لو دادن ارسال کنندگان MMS "غیر اخلاقی"، راديو فردا

بیژن یگانه - یک مقام عالی رتبه در شرکت مخابرات ایران گفت این شرکت برای لو دادن و معرفی « ارسال کنندگان MMS غیر اخلاقی» جایزه تعیین کرده است.

وفا غفاریان رییس هیات مدیره شرکت مخابرات ایران در عین حال از«تدابیر اجرایی جهت جلوگیری از ارسال MMSهای غیر اخلاقی، اعم از شکایت به مراجع قضایی و تشویق افراد گزارش دهنده و معرفی کننده ارسالکنندگان MMSهای غیر اخلاقی خبر داد.»

MMS که مخفف MultiMedia Messaging Service است، سرویس پیام رسانی چند رسانه ای است.

آقای غفاریان در گفت و گو با خبرگزاری ارتباطات و فناوری اطلاعات، سیتنا، در واکنش به انتشار اخباری در خصوص کنترل SMS و MMS از سوی مخابرات گفت: «اساسا، بر محتوای SMSها، هیچ کنترلی صورت نمی گیرد، چرا که امکان کنترل روزانه حدودا ۴۶ میلیون SMS ارسالی، وجود ندارد.»

وی در عین حال گفت: «البته، طبق قانون، کنترل های ویژه ای در زمان انتخابات برای جلوگیری از ارسال SMS های تخریبی علیه کاندیداها صورت می گیرد و امکان ارسال SMS های عمده ناشناس از طریق شرکت های مربوطه قطع خواهد شد.»

آقای غفاریان، کنترل بر پیام های کوتاه تلفنی را منحصر به زمان برگزاری انتخابات عنوان کرد و گفت: «در غیر این صورت، دیگر هیچ کنترلی بر ارسال پیام های کوتاه شهروندان صورت نمی گیرد.»

وی بحث مربوط به MMS یا نسل دوم پیام های کوتاه که قابلیت ارسال پیام های چندرسانه ای را دارند، پیچیده تر توصیف کرد و گفت: «البته در خصوص محتوای MMS ها، موضوع کمی پیچیده تر بوده و تدابیری در این زمینه پیش بینی شده است؛ از جمله این که فرد قربانی و دریافت کننده MMS های غیر اخلاقی، می تواند با مراجعه به مراجع قضایی، شکایت خود را مطرح کند.»

رییس هیات مدیره شرکت مخابرات ایران، در عین حال از تشویق کسانی خبر داده که ارسال کنندگان پیام های تلفنی را که وی از آن تحت عنوان «پیام های غیر اخلاقی» نام می برد، به مراجع قضایی معرفی کنند.

وفا غفاریان گفت که این شرکت «تدبیر اجرایی دیگری را در نظر گرفتن مشوق هایی برای افراد گزارش دهنده و معرفی کننده ارسال کنندگان MMSهای غیر اخلاقی» در نظر گرفته است.

نگرانی اخلاقی یا انتخاباتی

اوایل اردیبهشت ۸۶ نیز خبرگزاری ها از تصویب فیلترینگ پیام های کوتاه چند رسانه ای (MMS ) از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر دادند.

مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به وزارت ارتباطات اجازه می دهد تا به خريد تجهيزات لازم برای جلوگیری از آنچه این مصوبه «سوء استفاده احتمالی و اعمال غير اخلاقی از سرويس MMS » و «بروز مسايل اجتماعی» نامیده اقدام کند.

مقامات دولتی ادعا می کنند که نگرانی آنان از SMS و MMS ناشی از «پیام های غیر اخلاقی» است ولی ناظران براین عقیده اند که این نگرانی جنبه سیاسی دارد.

توجه مقامات دولت فعلی از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ به پیام های تلفنی جلب شد. از آن زمان محمود احمدی نژاد نامزد ریاست جمهوری اسلامی و ستاد انتخاباتی وی ادعا کردند که از سوی رقبا با ارسال SMS سازمان یافته مورد تخریب قرار گرفتند.

این ادعا در هیچ دادگاهی به اثبات نرسید ولی در آستانه انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در آذر ۸۴ نیز حامیان دولت ادعای مشابهی را طرح کردند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

جمعه ۱ تیر ۸۶ نیز خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، مصاحبه یکی از نزدیکان آقای احمدی نژاد را انتشار داد که در آن مهرداد بذرپاش از نزدیکان رئیس جمهوری اسلامی در خصوص نتایج ادعای ارسال SMS تخریبی و سازمان یافته بر علیه احمدی نژاد گفت«پيگيری ها و شكايت ها در مورد SMS های تخريبی به يک سازمان دولتی رسيد سازمانی كه پسر يكی از كانديداها رييس آنجا بود.»

وی با گذشت دو سال از انتخابات ریاست جمهوری در خصوص «سازمان یافتگی ارسال SMS مخرب» نیز گفت «رديابی هايی كه كرديم به ۲۰ شماره موبايل رسيد. موبايلهايی كه سند مالكيتشان به اسم آن سازمان بود.»

اظهارات رییس هیات مدیره شرکت مخابرات ایران در خصوص« کنترل های ویژه ای در زمان انتخابات برای جلوگیری از ارسال SMSهای تخریبی بر علیه کاندیداها» نیزگواهی برنگرانی مقامات دولت از پیام های تلفنی است.

تصویب مجوز فیلترینگ پیام های تلفنی در شورای عالی انقلاب فرهنگی و تعیین جایزه از سوی شرکت مخابرات برای لو دادن یا معرفی ارسال کنندگان MMS حاکی است که نگرانی مقامات دولت با نزدیک شدن به انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی با ورود MMS که نسل دوم پیام های تلفنی است و قابلیت ارسال پیام های چند رسانه ای از قبیل عکس، صدا و فیلم کوتاه افزایش یافته است.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'جایزه برای لو دادن ارسال کنندگان MMS "غیر اخلاقی"، راديو فردا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016