شنبه 24 فروردین 1387

لغو ادامه مرخصی استعلاجی عمادالدين باقی؛ باقی بايد خود را به زندان معرفی کند، اميرکبير

خبرنامه اميرکبير: عمادالدين باقی، روزنامه نگار، فعال حقوق بشر و دبير انجمن دفاع از حقوق زندانيان، که از ۲۷ دی ماه برای درمان و معالجه مشکلات قلبی پيش آمده در زندان به مرخصی استعلاجی آمده بود، مجددا روانه زندان خواهد شد.

باقی در مرداد ۸۶ به اتهام اجتماع و تبانی به منظور انجام جرايم بر ضد امنيت کشور، تبليغ عليه نظام، تبليغ به نفع گروههای بيگانه و مخالف نظام، در شعبه ۶ دادگاه انقلاب تهران به ۳ سال حبس تعزيری محکوم شده بود و در ۲۲ مهرماه ۸۶ در پی احضار به معاونت امنيت دادسرای انقلاب تهران، بازداشت و به زندان فرستاده شد. وی بيش از دو ماه در سلول انفرادی و در شرايط نامساعدی زندانی بود و ۲ بار در زندان دچار حمله قلبی شده بود، که پس از خودکشی بهروز کريمی زاده در سلول مجاور باقی، وی دچار حمله عصبی شد و در بيمارستان بستری شد.

به گزارش خبرنامه اميرکبير احضار مجدد عمادالدين باقی در حالی صورت می گيرد که دوره درمان وی به اتمام نرسيده است و پزشکان معالج شرايط زندان را با توجه به وضعيت جسمی باقی، برای سلامتی وی خطرناک می دانند. با اين وجود هفته گذشته به باقی اعلام شد ادامه مرخصی وی لغو شده و از او خواسته شد که خود را تا روز سه شنبه به زندان معرفی نمايد.

اعتراض به شکنجه متهمين موسوم به اراذل و اوباش، اعتراض به اجرای حکم اعدام برای زنان و کودکان، اعتراض به نقض حقوق زندانيان و نقض حقوق شهروندی دانشجويان بازداشت شده از جمله فعاليت های عمالدين باقی بود که بار ديگر باعث زندانی شدن وی شد. روشنگری پيرامون اعدام های ‏بی اساس و خلاف قانون در خوزستان و صدور حکم اعدام برای افراد بيگناه در پرونده انفجارهای اهواز از جمله فعاليت های انجمن دفاع از حقوق زندانيان بود که خشم بخش امنيتی-قضايی قوه قضاييه را عليه باقی برانگيخت.

باقی که پيش از اين و در زمان دولت اصلاحات مدت سه سال را در زندان سپری کرده است، پرونده مفتوح ديگری نيز در شعبه ۴۴ در حال رسيدگی و تجديد نظر دارد که حکم آن پرونده هنوز به وی ابلاغ نشده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در بخشی نامه سرگشاده ای که عمالدين باقی در مورد اعدام های گسترده متهمين موسوم به "اراذل و اوباش" در شهريورماه ۸۶ خطاب به فعالين سياسی نوشته بود، آمده بود: «اعدام های پی در پی در ماه گذشته به ۴۱ نفر رسيده است که علاوه بر آنان چند تن نيز در لحظه اجرای حکم نجات يافته اند. آمار اعدام ها نسبت به مدت مشابه سال های قبل، صددرصد افزايش داشته اند. آمار دست کم ۱۷۰ اعدام در مدت ۷ ماه (که صرفا مبتنی بر اخبار اعدام هايی است که در جرايد منتشر شده اند) بسيار تکان‌دهنده است. خصوصا اگر در نظر داشته باشيم که ۱۳۰ کشور از ۱۹۸ کشور جهان به‌ طور کلی مجازات اعدام را کنار گذاشته‌اند و ۹۰ درصد اعدام‌های جهان در ۴ کشور ايران، چين، عربستان و آمريکا انجام می‌شود که ايران در صدر آنها قرار دارد و در يک سال گذشته در همه آن کشورها ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش و در ايران يکصد درصد افزايش اعدام داشته‌ايم. اعدام های اخير که بسياری از آنها مرتکب هيچ قتل نفسی نشده بودند و بنا به اقرار برخی متوليان، صرفا به قصد ارعاب انجام شده است مصداق بارز اسراف در قتل است. احکام اين اعدام در حالی شتابان صادر و اجرا می شود که در موارد مشابه، صدها تن ماهها و سالهاست مراحل فرجام خواهی شان برای رعايت احتياط به طول انجاميده است.»

لازم به ذکر است هفته گذشته، بنياد جوايز مطبوعاتی بريتانيا، عمالدين باقی را به عنوان روزنامه نگار بين المللی سال برگزيد ولی با توجه به ممنوع الخروج بودن، وی نتوانست برای دريافت جايزه به لندن سفر کند. به گزارش خبرنامه اميرکبير، سايتهای حامی دولت نسبت به اعطای اين جايزه واکنش نشان داده و از اين مسئله ابراز نارضايتی کردند.

Copyright: gooya.com 2016