چهارشنبه 28 فروردین 1387

تصميم نهايی شرکت اتريشی برای سرمايه گذاری در ايران بايد تا زمان لغو اعدام کودکان به تعويق افتد، کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران

رعايت حقوق کار نيز بايد شرط قرارداد باشد

وين، ۲۸ فروردين ماه ۱۳۸۷- کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران از شرکت انرژی اتريشی او ام وی (OMV) خواست که نهايی کردن قرارداد سرمايه گذاری ۲۲ بيليون يورويی خود را با ايران تا زمانی که مقامات ايرانی اعدام کودکان را لغو کنند به تعويق بيندازد.اين کمپين همچنين از او ام وی خواستار حمايت از پايان دادن به آزار و اذيت فعالان کارگری در ايران شد.

ارون رودز، سخنگوی کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت: " او ام وی می تواند جامعه جهانی تجاری را برای اعمال معيارهای يکپارچه مسئوليت پذيری اجتماعی هدايت کند، چرا که بر اساس منشورنحوه عملکرد اعلام شده اوام وی، اين شرکت تعهد کرده است "تا از هر فرصت مناسب برای تشويق احترام به حقوق بشر حتی خارج از حوزه مسئوليتهای مستقيم" آن شرکت استفاده کند."

وی در ادامه گفت: "امکان تداوم همکاری درازمدت اروپا با ايران در ابعاد سياسی و اقتصادی فقط وقتی تضمين می شود که قوانين بين المللی از سوی ايران بيشتر رعايت شده وبه عملکردهای مشمئز کننده ای که با ضوابط بين المللی فاصله بسيار دارند پايان داده شود."

ايران بيش از هر کشور ديگری کودکان را اعدام می کند، و در حال حاضر ۱۰۷ نفر - بسياری از آنها هنوز زير ۱۸ سال هستند- بخاطر خطايی که در زمان کودکی انجام داده اند، در انتظار اعدامند. ايران از سال ۱۳۸۵ مسئول ۷۳ % اعدام کودکان در جهان ميباشد و بعنوان کشور ناقض تعهداتش در ميثاق بين المللی حقوق مدنی و سياسی وميثاق حقوق کودکان شناخته شده است. آمار اعدامها از همه نوع آن از سال ۱۳۸۴؛ زمانی که محمود احمدی نژاد به رياست جمهوری رسيد، ۳۶۲% افزايش يافته است. طبق گزارش عفو بين الملل ايران بيش از همه ديگر کشورهای جهان بجز چين مردم را اعدام می کند.

بسياری از اعدامها در ايران از جمله اعدام کودکان، پس از اعترافاتی که تحت شکنجه اخذ می شود، صورت می گيرد. دادگاهها بسيار با معيارهای بين المللی آئين دادرسی فاصله دارند. قانون مجازات در ايران روابط جنسی توافقی ميان دو جنس را جرم تلقی می کند و با زنان و دختران ناعادلانه تر برخورد کرده و آنها را بيش از مردان محاکمه و اعدام می کند. هنوز اعدام به روش سنگسار در ايران اجرا می شود.

دولت ايران همه تقاضاها برای رعايت واحترام به معيارهای بين المللی حقوق بشر را ناديده می گيرد. ايران از همراهی با سازو کارهای حقوق بشر سازمان ملل متحد خودداری می کند و گفتگو با اتحاديه اروپا را در باره حقوق بشر متوقف کرده است. ايران همچنين مانع نظارت های مستقل بين المللی حقوق بشر از طريق حضور در کشور ايران شده و امکان مشارکت را در تلاشهای جمعی و سازنده برای طرح نقض قوانين بين المللی حقوق بشر رد می کند.

کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران از او ام وی خواست تا به برگزاری يک گردهمآيی برای بحث و تبادل نظر ميان متخصصين بين المللی و نمايندگان دولت ايران کمک کرده و از طرح موضوع اعدام گسترده کودکان در ايران در اين گردهمآيی حمايت کند.دولت ايران بايد پاسخگو بوده و علنا اعلام کند که چرا ايران تنها کشوری است که به مجازات اعدام کودکان در مقياس وسيع و نقض تعهدات بين المللی ادامه می دهد.

کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران از دولت اتريش که صاحب ۳۱% از سهام او ام وی است تقاضا کرده است که از نفوذ خود برای کمک به پايان دادن به اعدام کودکان در ايران استفاده کند.

رودز می گويد: "در وضعيت فعلی، او ام وی و دولت اتريش فرصتی دارند که نبايد با ناديده گرفتن حقوق بشردر اين مذاکرات آن را به هدر بدهند. او ام وی بايد به روشی که سازگار با معيارهای بين المللی حقوق بشربوده استفاده کند تا بيشترين منافع مردم ايران که در اين پروژه پيشنهادی ذينفع هستند، تامين شود".

شرکت او ام وی بر اساس ضوابط خود "آزادی تشکل و تجمع و حق پيمان دسته جمعی" را طبق پيمان جهانی ملل متحد، مجموعه اصول راهنمای رفتار موسسات بين المللی اقتصادی، و سازمان جهانی کاررا بايد رعايت کند. در حاليکه ايران بطور مداوم کارگرانی را که برای سازماندهی اتحاديه های کارگری تلاش می کنند بازداشت کرده و محاکمه می کند، بطوری که در حال حاضر بسياری از آنها زندانی هستند، شکنجه شده و مورد ضرب و شتم قرارمی گيرند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

مسئولين او ام وی به نمايندگان کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران اطمينان دادند که رئيس او ام وی؛ ولف گنگ راتنستورفر، از نگرانی ها و پيشنهادات اين کمپين مطلع خواهد شد.


کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران در سال ۱۳۸۶ برای حمايت از ارتقاء معيارهای بين المللی حقوق بشر، برای علنی کردن و نشر اسناد واقعی در باره شرايط حقوق بشر در ايران، و برای طرح آنها در سطح بين المللی تشکيل شده است.

وب سايت کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران:

www.iranhumanrights.org

Copyright: gooya.com 2016