گفتوگو نباشد، یا خشونت جای آن میآید یا فریبکاری، مصطفی ملکیانما فقط با گفتوگو میتوانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مسالهای از سه راه رفع میشود، یکی گفتوگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفتوگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را میگیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]
در همين زمينه
14 اسفند» اجرای حکم قطع عضو و شلاق در ملاء عام در خوزستان، رهانا14 اسفند» آيتالله صانعی: معترضان محارب نيستند، حتی اعتراضشان در برخی مراحل واجب است، ندای سبز آزادی 14 اسفند» در صورت عدم لغو حکم اعدام محمدامين وليان اقتدارگرايان تاوان سنگينی می پردازند، شورای عمومی دفتر تحکيم وحدت 13 اسفند» آيتالله مکارم شيرازی در باره حکم اعدام محمدامين وليان: مطلقاً فتوايی در اين زمينه ندادهام، ندای سبز آزادی 12 اسفند» حکم اعدام محمدامين وليان از اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه دامغان تاييد شد، ندای سبز آزادی
بخوانید!
9 بهمن » جزییات بیشتری از جلسه شورایعالی امنیت ملی برای بررسی دلایل درگذشت آیتالله هاشمی
9 بهمن » چه کسی دستور پلمپ دفاتر مشاوران آیتالله هاشمی رفسنجانی را صادر کرد؟
پرخواننده ترین ها
» دلیل کینه جویی های رهبری نسبت به خاتمی چیست؟
» 'دارندگان گرین کارت هم مشمول ممنوعیت سفر به آمریکا میشوند' » فرهادی بزودی تصمیماش را برای حضور در مراسم اسکار اعلام میکند » گیتار و آواز گلشیفته فراهانی همراه با رقص بهروز وثوقی » چگونگی انفجار ساختمان پلاسکو را بهتر بشناسیم » گزارشهایی از "دیپورت" مسافران ایرانی در فرودگاههای آمریکا پس از دستور ترامپ » مشاور رفسنجانی: عکس هاشمی را دستکاری کردهاند » تصویری: مانکن های پلاسکو! » تصویری: سرمای 35 درجه زیر صفر در مسکو! آيتالله بيات زنجانی: محارب کسی است که اسلحه به سوی مردم بگشايد نه کسی که فقط به رويه يا رفتاری اعتراض دارد، کلمهآن کسی محارب خوانده می شود که اسلحه را به سوی مردم بگشايد و آنان را به خاک و خون بکشد نه آن کسی که با دست خالی آمده و فقط و فقط به رويه يا رفتاری اعتراض دارد.در جمهوری اسلامی که ما می گوئيم، فرد پرسش کننده آزاد است که پرسش خود را طرح کند و به واسطه يک سئوال و يا يک نقد و يا حتی اعتراض، لقب محارب به او داده نمیشود.
آيت الله بيات زنجانی در رابطه با مفهوم محاربه تصريح کرد :آن کسی محارب خوانده می شود که اسلحه را به سوی مردم بگشايد و آنان را به خاک و خون بکشد نه آن کسی که با دست خالی آمده و فقط و فقط به رويه يا رفتاری اعتراض دارد. آيت الله بيات زنجانی در ديدار با اعضای شورای مرکزی و شورای عمومی انجمن اسلامی دانشکده حقوق دانشگاه تهران شاخصه حکومت دينی را سوال بدون دغدغه مردم از حکومت يا نهی منکر دانست و تاکيد کرد که عدم رعايت اين خصوصيت در جامعه نتيجه ای به جز يک جامعه مرده نخواهد داشت. به گزارش سايت رسمی آيت الله بيات زنجانی، وی در ادامه بر قرائت امام خمينی در مورد جمهوری اسلامی تاکيد کرد و گفت: در جمهوری اسلامی با قرائت امام، مجلس در رأس امور است. در آن قرائت، ميزان رأی ملت است. در آن قرائت نظاميان حق دخالت در مسائل سياسی را ندارند. در آن نگاه نمايندگان مردم حق تحقيق و تفحص در همۀ مسائل کشور را دارند. در آن قرائت، سئوال و حتی شکايت از امام هم جرم نيست، کما اينکه چنين هم شد. در جمهوری اسلامی که ما می گوئيم، فرد پرسش کننده آزاد است که پرسش خود را طرح کند و به واسطه يک سئوال و يا يک نقد و يا حتی اعتراض، لقب محارب به او داده نمیشود. آيت الله بيات در تعريف فقهی محارب و محاربه اظهار داشت: کسی را در فقه محارب می نامند که با دست بردن به اسلحه، برای ارعاب مردم اقدام کند. اين نمیشود که من عندی و از جانب خود بيائيم و يک تعريف جديد برای محارب بگذاريم و هر کسی که ما را مورد نقد و اعتراض قرار داد، او را با اين عنوان خطاب کنيم. با اين تعريف فقهی که همه فقها هم روی آن اتفاق نظر دارند، آن کسی محارب خوانده می شود که اسلحه را به سوی مردم بگشايد و آنان را به خاک و خون بکشد نه آن کسی که با دست خالی آمده و فقط و فقط به رويه يا رفتاری اعتراض دارد. در مورد همين بحث محاربه افزود: اگر کمی دقّت شود، گويندگانی که اين و آن را به اين عناوين متهم میکنند قطعاً از دو حال خارج نيستند. يا به مبانی دسترسی ندارند و يا در صورت دسترسی، برداشت درستی از آن نداشتهاند و برداشت غلط خود را با پيگيری هدف خاصی، به عنوان دين معرفی میکنند در حالی که دين و مفاهيم آن، با برخی تعاريف اينها هزاران فرسنگ فاصله دارد. ايشان با ذکر خاطرهای از دوران نمايندگی مجلس در رابطه با مفسدان و محتکران اقتصادی که اقتصاد کشور را مختل می کنند به نظر حضرت امام اشاره کرد که حضرت امام با نظر فقهی خود پيرامون اينکه اين افراد را محارب نمیدانم، قضيه را فيصله دادند. وی تصريح کرد که محارب، تعريف دارد و نمیتوان هر کسی را محارب و هر عملی را محاربه خواند. خونی که به ناحق ريخته شود، عرش خداوند را به لرزه در آورده و نالۀ ملائکة الله را موجب میشود. اين مرجع تقليد با انتقاد از مشابه سازی های تاريخی تاکيدکرد که دين و مفاهيم دينی به خصوص در زمينۀ امور اجتماعی و سياسی، فقط از حوزههای مستقل علميه بر میآيد و آنهائی که تريبونهای رسمی را محلی برای ارعاب و تهديد و با کمال تأسف محلی برای ارائۀ تعريفهای ناصحيح و منعندی از فقه شيعه قرار دادهاند، با دين علوی و محمّدی فاصله دارند و بيشتر برداشتهای غلط خود از اين مفاهيم را به خورد جامعه میدهند. پاسخ آيت الله ناصر مکارم شيرازی آيت الله ناصر مکارم شيرازی در پاسخ به استفتای خبرنگار “درداخل ايران” درباره جويا شدن نظريه ايشان در مورد “حکم شرعی محاربه” پاسخ دادند که ” ريشه اصلی حکم محاربه آيه شريفه ۳۳ سوره مبارکه «مائده» می باشد. محارب کسی است که اسلحه روی مردم بکشد و محيط را ناامن کند.” Copyright: gooya.com 2016
|