در همين زمينه
4 آذر» سخنی با ساعدی، سخنان م. سحر در مراسم سالروز درگذشت غلامحسين ساعدی15 آبان» نمايشنامه غلامحسين ساعدی به عربی ترجمه شد، ايسنا
بخوانید!
4 اسفند » دولت و پلیس بر سر طرح امنیت اجتماعی اختلاف ندارند، مهر
4 اسفند » شیطان به روایت امیر تاجیک، خبر آنلاین 2 اسفند » قفل شدگی در گذشته، جمعه گردی های اسماعيل نوری علا 2 اسفند » ديدگاه هنرمندان براي رفع كمبود تالارها، جام جم 2 اسفند » آذر نفیسی نویسنده و استاد دانشگاه جانز هاپکینز در مورد تازه ترین اثر خود صحبت می کند (ویدئو)، صدای آمریکا
پرخواننده ترین ها
» دلیل کینه جویی های رهبری نسبت به خاتمی چیست؟
» 'دارندگان گرین کارت هم مشمول ممنوعیت سفر به آمریکا میشوند' » فرهادی بزودی تصمیماش را برای حضور در مراسم اسکار اعلام میکند » گیتار و آواز گلشیفته فراهانی همراه با رقص بهروز وثوقی » چگونگی انفجار ساختمان پلاسکو را بهتر بشناسیم » گزارشهایی از "دیپورت" مسافران ایرانی در فرودگاههای آمریکا پس از دستور ترامپ » مشاور رفسنجانی: عکس هاشمی را دستکاری کردهاند » تصویری: مانکن های پلاسکو! » تصویری: سرمای 35 درجه زیر صفر در مسکو! يادبود غلامحسين ساعدی در "پرلاشز" پاريس، راديو فردامیر علی حسینی - ۲۳ سال است كه همسر، دوستان و دوستداران دكتر غلامحسين ساعدی در گورستان «پرلاشز» پاريس هر سال برای يادمان او وعده ملاقات دارند. امسال هم مانند هر سال گروهی برای گرامیداشت ساعدی، داستاننویس و نمایشنامهنویس بزرگ ایرانی، در «پرلاشز» گرد هم آمده بودند. غلامحسین ساعدی معروف به گوهر مراد متولد دیماه ۱۳۱۴ در تبریز، یکی از بزرگترین نویسندگان معاصر ایرانی است. داریوش مهرجویی از داستان گاو او، در مجموعه عزاداران بیل، فیلمی به همین نام ساخته است که موفقیتی جهانی یافت.
يكی از شخصيتهای فرهنگی حاضر در اين مراسم، ابراهيم مكی، نمايشنامهنويس ايرانی، در گفتوگو با «راديو فردا» درباره ساعدی گفت: «آن چه لازم است در مورد دكتر ساعدی گفته شود و همچنان تكرار گردد اين است كه او در دورانی پا به ميدان مبارزه تئاتری گذاشت كه تئاتر ايران داشت از حيثيت اجتماعي خود دور میشد. مهمترين مسئلهای كه میتوانيم در مورد دكتر ساعدی بگوييم اين است كه حيثيت اجتماعي تئاتر ايران را بازگرداند.»
او افزود: «دكتر غلامحسين ساعدی در فرصت كوتاه ۴۹ سالهای كه يافت، با زندگی و آثار بر جای نهاده از خود نشان داد كه دل او همواره برای سعادت و آزادی نوع انسان و بهويژه برای هموطنانش میتپيد.» «ساعدی، یکی از ستون های تئاتر مدرن»
وی افزود: « اگر فيلمی ساخته شد كه در سينمای ايران تحولی ايجاد كرد، ساعدی داستاننويس و يكی از مهمترين فيلمنامهنويسان اين سينما بود. اگر تكنگاری و نوشتهای در زمينه مردمشناسی برای آشنايی ايرانيان با ويژگیهای فرهنگی و اقليمی مردم نواحی دورافتاده سرزمين ما در ايران رعايت شد، باز هم ساعدی از پايهريزان و آغازگران اين راه بود و سرانجام اگر برای دفاع از آزادی بيان و قلم كوششی صورت گرفت و اعتراضی شد، ساعدی از رساترين صداهای روزگار خود بود.» او ادامه داد: «ما در سال ۱۹۸۶ جسم تو را در اين خاك به وديعت نهاديم، اما گوهر وجود تو با ما همراه است. در اين روزگار بد كه بوی بهبود از اوضاع جهان به مشام نمی رسد، ياد و روش تو هم در شيوه زيستن و هم در آفرينش هنری، ادبی و فرهنگی براي بسياری از ما آموزنده و نيروبخش است. همواره سخن تو اين بود كه ياران دست روی دست نگذاريم، بايد اين وطن سوخته را از نو بسازيم.» وی افزود: « همواره از زبان رازی میگفتي «آن كه فرهنگ نورزد به چه ارزد» و از ايرانيان میخواستی كه فرهنگ بورزند و همواره خاری در چشم فرهنگستيزان و خرافهگستران حاكم بر ايران باشند. اينها آرزوهای والای تو بودند، هنگامي كه در ساعت پنج صبح در طبقه چهارم بيمارستان سن آنتوان قلبت از تپش ايستاد. جهان ما و جامعه ما از روح پايداریطلب و از وجدان بيدار نويسنده، هنرمند و انسانی كه تو بودي، الهام خواهد گرفت و بدين گونه در تكتك انسانهايی كه دل در گرو آدميت، آزادی و حقوق بشر دارند تداوم خواهی يافت.» م. سحر در پايان سخنان خود در بيست و سومين سال گرامیداشت دكتر غلامحسين ساعدی و از سوی دوستان و دوستداران او، اين مصرع را از زبان حافظ خطاب به او خواند: «حقه مهر بر آن مهر و نشان است كه بود.» Copyright: gooya.com 2016
|