در همين زمينه
8 خرداد» اصلاح انحراف هاى اجتماعى، گفت وگو با افسر افشار نادرى جامعه شناس، فريال طهماسبى، ايران
بخوانید!
2 فروردین » درخواست مردم خوزستان برای خروج فتاح از لولههای آب، تابناک
2 فروردین » مسعود ده نمکی در گفتگوی تفصیلی با سایت فرارو: هر دو جناح مرا بایکوت کرده اند 2 فروردین » فیلمهای اکران نوروزی سینمای ایران، فارس 2 فروردین » "کرگدن" پرمخاطبترین نمایش تئاتر شهر در نیم فصل دوم 87، مهر 2 فروردین » نوروز با حضور وزيران خارجه سه كشور فارسي زبان در افغانستان برگزار شد، ايرنا
پرخواننده ترین ها
» دلیل کینه جویی های رهبری نسبت به خاتمی چیست؟
» 'دارندگان گرین کارت هم مشمول ممنوعیت سفر به آمریکا میشوند' » فرهادی بزودی تصمیماش را برای حضور در مراسم اسکار اعلام میکند » گیتار و آواز گلشیفته فراهانی همراه با رقص بهروز وثوقی » چگونگی انفجار ساختمان پلاسکو را بهتر بشناسیم » گزارشهایی از "دیپورت" مسافران ایرانی در فرودگاههای آمریکا پس از دستور ترامپ » مشاور رفسنجانی: عکس هاشمی را دستکاری کردهاند » تصویری: مانکن های پلاسکو! » تصویری: سرمای 35 درجه زیر صفر در مسکو! مسعود ده نمکی در گفتگوی تفصیلی با سایت فرارو: هر دو جناح مرا بایکوت کرده اندمرتضی اصلاحچی: مسعود ده نمکی همیشه هاله ای از جنجال را به دور خویش داشته است. چه زمانی که در "شلمچه" و "جبهه" روزنامه نگاری می کرد و در غالب انصار حزب الله فعالیت سیاسی داشت و چه حالا که وارد دنیای سینما شده است. زمانی که مقابل او می نشینی وسوسه سوال های سیاسی در ذهنت می چرخد اما از آنجا که وعده مان مصاحبه در مورد کارنامه سینمایی او بود خلف وعده نکردم و فقط از عالم هنر و سینما پرسیدم. او در این مصاحبه از دغدغه هایش گفت و از جفاهایی که به او می شود و از اینکه همه فقط اسم ده نمکی را می بینند نه اثر او را و اینکه هر دو جناح او را بایکوت کرده اند.
- مسعود ده نمکی به عنوان یک فعال سیاسی و روزنامه نگار شناخته می شود. چه چیز باعث شد که ده نمکی به هنر و دنیای سینما پا بگذارد؟ - پس سینما برای ده نمکی هدف نیست بلکه ابزاری است برای بیان دغدغه ها؟ -این آرمان ها چه چیزهایی هستند؟ - زمانی که فقر وفحشا ساخته شد موضع گیری های متفاوتی درباره آن مطرح شد. در فقر و فحشا جسارتی برای بیان بود که تاکنون در مورد این موضوع وجود نداشت و وقتی شخصیتی با مختصات ده نمکی این فیم را می سازد جالب توجه است. فقر و فحشا با چه هدفی ساخته شد؟ انتقاد به عملکرد نظام بود یا صرفا طرح بیان یک دغدغه؟ بعد از مستند خانه خدا که در زمان طاغوت ساخته شد و می گویند که پر مخاطب بود، فقر و فحشا پر مخاطب ترین فیلم مستند ایران می شود. من سعی کردم در این فیلم انگشت اتهام را به سمت هیچ شخص و یا جناح سیاسی خاص نگیرم بلکه مسئله ام این بود که عدالت دغدغه جامعه انقلابی ما شده است. وقتی آقا بحث عوام و خواص را مطرح کرد، نمی گفت در یک جناح سیاسی، بلکه خواصی که غرق در دنیا می شوند و به واسطه تفکر و عملکر آنها بی عدالتی در جامعه رایج می شود در هر دو جناح سیاسی است. عدالت مطالبه همه مردم است و مربوط به یک جناح سیاسی نیست. به همین دلیل است که در دولت وقت، آقای خاتمی نامه ای به وزیر ارشاد می نویسد که این فیلم غیر سیاسی و بدون اغراض سیاسی و دلسوزانه است. بخشی از حکومت فیلم را توقیف می کند اما بخش دیگر نسبت به آن نگاه مساعد دارد. فیلم من سیاسی نیست چون خواص جامعه را هدف می گیرد که در هر دو جناح هستند به همین دلیل است که این فیلم در محافل فرهنگی و دانشگاهی کشور هنوز پخش می شود و طیف های مختلف جامعه با آن ارتباط برقرارکرده اند. شاید هزینه ای که من برای این فیلم پرداهت کرده ام و دادگاه و توقیف کتاب و فیلم فقر و فحشا به خاطر این بود که حرف، حرف جناحی نبود. -اگر کارگردان فقر وفحشا کسی به جز ده نمکی بود چه برخوردی با او صورت می گرفت؟ - کسانی که در فیلم با آنها به عنوان فاحشه مصاحبه می شود بازیگرند یا شخصیت های واقعی هستند؟ -کدام استقلال، کدام پیروزی با چه مبنایی ساخته شد؟ -اخراجی ها اولین فیلم ایرانی است که به قسمت دوم رسید. اینکه اخراجی ها به دو رسید ناشی از برنامه قبلی است یا به خاطر فروش خوب اخراجی های 1 است؟ در اخراجی ها حرف های گزنده و جدی و تلخ به زبان طنز بیان شد. متظاهر نماهایی که به اسم دین وجنگ خودشان را در جامعه مطرح کردند، آدم های فراموش شده جنگ، بعد انسان سازی جنگ و مسائلی که همیشه از آنها فرار کرده ایم. ساخت اخراجی های 2 تصادف نبوده است.خیلی از کارگردان ها می گفتند که اخراجی های 2 را نساز چون ممکن است مخاطب 1 را نداشته باشد، تاثیر گذار نباشد یا تکرار 1 باشد. اما در اخراجی های 2 تکنولوژی های جدید استفاده شد، جلو های ویژه کامپیوتری به صورت جدی در فیلم جنگی استفاده می شود، اینکه برای اولین بار یک فیلم با موضوع دفاع مقدس را بخش خصوصی تامین می کند. بساری از اولین ها در کنار هم جمع می شوند و در نهایت تبدیل به اخراجی های 2 می شود. - شما در صحبت هایت به بحث انسان سازی جبهه اشاره کردی، اگر فیلم لیلی با من است را کنار بگذاریم می بینیم که در فیلم های جنگی انسان ها همه پیش از جبه به کمال رسیده بودند و فقط برای شهید شدن به جبهه می رفتند. لیلی با من است این نگاه رسمی را شکاند و اخراجی ها به صورت جدی تر آنرا ادامه داد. چرا الان با این فاصله زیاد از جنگ چنین فیلمی ساخته می شود؟ -چرا موضع گیری ها در مورد فیلم های ده نمکی اینگونه است. این به خاطر اسم وسابقه ده نمکی است؟ من فکر می کنم شکستن کلیشه ها و زدن برخی حرف ها برای بعضی ها سخت است. چون آنها زحمت کشیده اند که این کلیشه ها ساخته شود و بودجه می دهند که اینگونه شود. ولی چیزی که در جنگ وجود داشت این بود که نود درصد جنگ پا رو من گذاشتن بود و ده درصد پا روی مین گذاشتن. همیشه درباره آن ده درصد صحبت شده است. شهید چمران می گفت وقتی شیپور جنگ نواخته می شود مرد از نامرد شناخته می شود و تاکنون این نامرد ها نشان داده نشده اند و وقتی اخراجی ها می آید و نامردها را به تصویر می کشد خیلی ها ناراحت می شوند. در فیلم های جنگی، ما برای اینکه خودمان را قوی نشان دهیم دشمن را ضعیف نشان داده ایم و آنو قت نسل امروز می گوید اگر دشمن با یک الله اکبر فرار می کرد چرا جنگ 8 سال طول کشید. یعنی خودمان با دست خودمان مشکل درست کرده ایم و حالا که ده نمکی می آید کلیشه ها را عوض کند با او اینگونه رفتار می شود. این طرفی ها بچه رزمنده ها را بله قربان گو و پیاده نظام می خواهند و نمی خواهند که آنها صاحب اندیشه باشند و آن طرفی ها هم می خواهند افتخارات در انحصار آنها باشد. می خواهند بگویند که ما پر مخاطب ترین فیلم تاریخ سینمای ایران را ساخته ایم و نمی پذیرند که یک بچه حزب اللهی اینکار را بکند. متاسفانه ما در اپوزیسیون پروری استادیم، یعنی آدم ها را زده می کنیم و بعد که از ما زده شدند تازه می خواهیم آنها را جذب کنیم. این متاسفانه خلق سیاتمداران و نخبگان مدیریتی ما است. -فیلم اخراجی ها بازیگران خوبی داشت. اکبر عبدی، امین حیایی، کامبیز دیرباز، محمدرضا شریفی نیا و.... عده ای می گویند اخراجی های 1 با بازیگرانش پیش رفته است و بداهه گویی های اکبر عبدی روند فیلم را هدایت کرده است. سوالم این است که مسعود ده نمکی چقدر روی فیلم سوار بوده است؟ آیا برای تمام تکیه کلام ها و حرکات از قبل برنامه ریزی شده بود یا اینکه بازیگران هرکاری که می خواستند می کردند؟ کارگردان ها دو طیف اند. برخی خشک اند و بر چیزی که می نویسند مصر اند و می خواهند همان را پیاده کنند و عده ای هم انعطاف دارند. در همه فیلم های خوب بازیگران اگر فیلم را ازمسیر آن خارج نکنند می توانند در نوع بازی و دیالوگ به کارگردان کنسه بدهند. کارگردان اگر کارگردان باشد در مسیر چیزی که می خواهد از همه توان مندی ها استفاده می کند اما اگر منفعل باشد روند فیلم را به دست دیگران می دهد. در مرود اخراجی ها فیلم نامه اش موجود است. نود درصد دیالوگ ها از پیش نوشته شده بود و موقعیت ها خلق شده بود و در مورد لحن و اجرا بازیگر آزاد بود که اتود بدهد.تا موقعی که پشت صحنه اخراجی های 1 بیرون نیامده بود خیلی ها فکر نمی کردند که اخراجی ها چگونه ساخته شد اما زمانی که پشت صحنه آن به صورت مستقل بیرون آمد همه بازی گردانی و کارگردانی را دیدند. کسانی که تا دیروز می گفتند اخراجی های 1 به درد نمی خورد امروز می گویند از دو خیلی بهتر است. اما چیزی که مسلم است این است که ما در اجرا حتی خیلی فرصت تمرین نداشتیم و در کمتریم زمان ممکن این فیلم را ساختیم. حالا پشت صحنه اخراجی های 2 هم بیرون می آید همه می بینند که از کجا هدایت شده است. من برخلاف بسیاری از کارگدان ها مشاور نداشتم و فیلم را بر اساس تجرب و خوانده های خودم ساختم. -شمایی که علوم سیاسی خوانده اید و فعالیت تان هم در این زمینه بود قبل از اینکه وارد عرصه سینما بشوید تا چه حد در این زمینه مطالعه داشتید. زمانی که اخراجی ها ساخته شد این سوال مطرح گردید مسعود ده نمکی از سینما چه می داند که فیلم ساخته است. وقتی می خواستیم اولین شماره را صفحه بندی کنیم، من دزدکی نگاه کردم و صفحه بندی را یاد گرفتم و شماره های دیگر را خودم انجام داد و رفته رفته اینقدر پیش رفتیم که شدیم اولین هفته نامه رنگی و اولین نشریه ای که از امکانات صفحه آرایی گرافیکی استفاده می کرد. الان خیلی از بچه های شلمچه گردانندگان بعضی روزنامه ها و سایت ها شده اند و شلمچه تبدیل شد به یکی از مجلات پر خواننده. من اینها را در طول زمان یاد گرفتم. در سینما هم همین طور است. من الان که فقر و فحشا را نگاه می کنم می بینم که نبست به کدام استقلال کدام پیروزی خیلی فرق دارد. یا اخراجی ها 2 را نمی شود با 1 مقاسه کرد. این مسیری است که باید آنرا طی کنیم. من سینما را با فیلم دیدن و خواندن یاد گرفتم نه با کلاس رفتن. -چه کارگردان های خارجی ای بیشترین تاثیر را روی مسعود ده نمکی گذاشتند؟ - نظر شما در مورد فیلم نجات سرباز رایان چیست؟ - از کارگردان های ایرانی کدام را می پسندید؟ -مرحوم ملاقلی پور؟ -حاتمی کیا از فیلم جنگی شروع کرد و در همان حوزه هم باقی ماند. زمانی فیلم جنگی می ساخت و زمانی هم بنا به اقتضای زمانه به تبعات جنگ در جامعه پرداخت. در مورد روند فیلم های حاتمی کیا چگونه فکر می کنید؟ این هوشمندی حاتمی کیا است. زمانی که سینمای جنگ گرفتار مخاطب گریزی شد بر حفظ آن سینما اصرار نکرد و آمد به تبعات اجتماعی جنگ پرداخت و جواب آنرا گرفت. در هر جامعه ای پس از جنگ اینگونه سینما ها رواج پیدا می کند منتهی به سمت سینمای ضد جنگ گرایش پیدا می کند. - کسانی هستند که با دیدن وضعیت اکنون از هزینه ای که در جنگ پرداخته اند پشیمان اند. آیا در کشور ما این شرایط هست که در مورد جنگ رفته هایی که پشیمان اند فیلم ساخته شود. این مسئله واقعیتی است که نمی شود کتمان اش کرد. -اخراجی ها علیرغم اینکه طنز بود ولی در بعضی از سکانس ها احساسات بیننده را تحریک می کرد. مثلا قسمتی که امین حیایی ماسک خود را روی صورت کودک قرار می دهد یا جایی که شخصیت اصلی فیلم می خواهد روی مین برود. از نظر شما بهترین سکانس اخراجی های 1 کدام است؟ -با شناختی که همه از ده نمکی دارند توقع این است که فیلم های او رنگ وبوی دیگری داشته باشد. اما در اخراجی ها ما دیدیم که مثل همه از بازیگران زن خوش سیما استفاده شد که به نوعی آرایش آنها غلیظ بود(شاید در این زمبنه با من موافق نباشید) این برای هم رنگ شدن با جماعت است یا برای فروش اخراجی ها یا ناشی از پذیرفتن واقعیت اجتماع از سوی شماست؟ - فکر می کنید اخراجی های 2 چقدر موفقیت کسب می کند، آیا می تواند رکورد 1 را بزند؟ -به این هم باید توجه کرد که اخراجی های 2 از شانس اکران نوروزی برخوردار است.این برای ده نمکی یک رانت نیست؟ -نویسنده مورد علاقه ده نمکی کیست؟ - از نویسنده های فعلی چه کسیرا می پسندید؟ -من اسم می برم. مثلا رضا امیر خانی. Copyright: gooya.com 2016
|