در همين زمينه
18 مهر» مدير مركزهنرهاي نمايشي راديو از قوت گرفتن طرح راهانـدازی «راديـو تـئاتر» خبر داد، ايسنا18 مرداد» مديرعامل بنياد رودکي درباره اجرا نشدن تئاتر فرمان آرا؛ تابع سياستگذاري هاي وزارت ارشاد هستيم
بخوانید!
27 آبان » پروانه تری هم هست، شعری از ويدا فرهودی
27 آبان » صبح امروز بزرگراههای اصلی تهران قفل شد، ايلنا 25 آبان » جشنواره تئاتر ايرانی در کلن به پايان رسيد، بی بی سی 25 آبان » مصاحبه مشترک عباس کيارستمی و پرويز تناولی با روزنامه اماراتی، ايسنا 25 آبان » جلال فهيم هاشمی، مدير انتشارات روزبهان به خاک سپرده شد، مهر
پرخواننده ترین ها
» دلیل کینه جویی های رهبری نسبت به خاتمی چیست؟
» 'دارندگان گرین کارت هم مشمول ممنوعیت سفر به آمریکا میشوند' » فرهادی بزودی تصمیماش را برای حضور در مراسم اسکار اعلام میکند » گیتار و آواز گلشیفته فراهانی همراه با رقص بهروز وثوقی » چگونگی انفجار ساختمان پلاسکو را بهتر بشناسیم » گزارشهایی از "دیپورت" مسافران ایرانی در فرودگاههای آمریکا پس از دستور ترامپ » مشاور رفسنجانی: عکس هاشمی را دستکاری کردهاند » تصویری: مانکن های پلاسکو! » تصویری: سرمای 35 درجه زیر صفر در مسکو! جشنواره تئاتر ايرانی در کلن به پايان رسيد، بی بی سیعلی امينی نجفی - فستيوال تئاتر ايرانی" روز چهارشنبه ۱۱ نوامبر با مجلس نقالی گردآفريد گشايش يافت. فاطمه حبيبزاد (معروف به گردآفريد) که نخستين نقال زن ايرانی خوانده شده، نقل عاشقانهی "زال و رودابه" را در کنار دو نقل پهلوانی ارائه کرد: "رستم و اشکبوس" و "تازيانه بهرام". گردآفريد با گزينشی سنجيده در درونمايههای رزمی و بزمی سنت ديرين نقالی را با شور و حرارتی درخور ارائه میدهد. در شانزدهمين دورۀ "فستيوال تئاتر ايرانی" در کلن (آلمان) کارهای تئاتری به نسبت سالهای گذشته اندک بود.
نمايش "اروس در مسير انحراف" کاری از رامين يزدانی، هنرمند ايرانی مقيم هامبورگ (آلمان) است. يزدانی در اين اثر پديدهی اروس (عشق) را با نگاهی اسطورهای تاريخی به نمايش در آورده است. تئاتر مستند سياسی نمايش "يک پرونده دو قتل" به کارگردانی نيلوفر بيضايی، بر پايه يک واقعۀ تکاندهنده تنظيم شده است: قتل داريوش و پروانه فروهر در ۱۳۷۷. اين کار خانم بيضايی ميان بازنمايی استعاری يک ماجرای واقعی و گزارش مستندگون فاجعه سرگردان است. نمايش در فضايی نمادين شروع میشود و بدون هيچ تمهيد دراماتيک مؤثری، اسناد واقعی را به صورت پراکنده و ناهماهنگ به روی صحنه میآورد. تئاتر مستند به ويژه در سنت نمايشی آلمان پيشينهای غنی دارد. از شگردهای مدرن اروين پيسکاتور در صحنه تا نمايشنامههای تانکرد دورست، پتر وايس و هاينر کيپهار. در دورانی نزديکتر. تئاتریهای ايران هم با اين "ژانر" تا حدی آشنا هستند. برای نمونه "قضیۀ رابرت اوپنهايمر" نمايشنامه معروف کيپهارت به ترجمۀ نجف دريابندری به فارسی در آمده و در سالهای پيش از انقلاب، نمايش معروف "بازجويی" با کارگردانی خوبی از پرويز صياد در تهران روی صحنه رفت. در سال های اخير نيز چند تئاتر مستند با کيفيت کمابيش قابلقبولی در ايران اجرا شده است. هدف تئاتر مستند "سرهمبندی" صحنهای يک ماجرای واقعی نيست. در تئاتر مستند اسناد ديداری و شنيداری يک واقعيت تاريخی با چنان دقت و ظرافتی کنار هم چيده میشود، که تماشاگر با کشف پيوند درونی ميان اسناد جداگانه، به گوهر حقيقی واقعيت و لايههای پنهان آن پی میبرد، و در نتيجه با آگاهی (سياسی) بالاتری سالن را ترک میکند. از ملا و ديگران ايرج زهری، کارگردان و منتقد تئاتر، قطعاتی بر پايه حکايتهای ملانصرالدين را با تمهيدات نمايشی قرائت کرد. نمايش "آفتاب سوخته" به کارگردانی مجيد فلاحزاده، برداشت تازهای بود از نمايشنامهی "با کاروان سوخته" نوشته عليرضا کوشک جلالی که قبلا اجراهای ديگری از آن روی صحنه آمده بود. اثر در چند اپيزود و همراه با ريتم موسيقی، صحنههايی از بيگانهستيزی در جامعۀ آلمان را روايت میکند. "گروه تئاتر مهر" که از ايران دعوت شده بود و قرار بود روز پنجشنبه دوازدهم نوامبر نمايش "کبودان و اسفنديار" را به کارگردانی محمد رضا غفاری روی صحنه ببرد، موفق به شرکت در "فستيوال تئاتر ايرانی" نشد. Copyright: gooya.com 2016
|