دفن فرهنگ مرگ!، احمد وحدت خواهجامعه ایرانی در این دوران گذار به سوی یک تحول بزرگ و اجتناب ناپذیر، دیگر خود را در معنای واژه ها و زبانی که روزگاری به انسجام و همراهی او با ارزشهای بخشی از حاکمیت برای همبستگی در مقابل دشمن خارجی متحد می دید پایبند نمی بیند و در حال متولد ساختن فرهنگی است که زندگی را نه در مرگ بلکه در حق حیات و آنهم حیات آزادانه و خوشبخت پیدا می کند ... [ادامه مطلب]
بخوانید!
18 اسفند » سخنگوي هيات مديره خانه سينما: نگراني براي ورود سينماي امريکا به ايران بي جهت است، اعتماد
18 اسفند » ستايش اسکورسيزي از کيارستمي، اعتماد 18 اسفند » كاهش سن بلوغ جنسي در ايران و علل آن، فارس 17 اسفند » قاچاق زنان ايرانی به پاکستان، ترانه بنی يعقوب، کانون زنان ايرانی 17 اسفند » خطرات ناشی از متروی اصفهان در گفتگوی شمس رنجبر با کورش زعيم، نجات پاسارگاد
پرخواننده ترین ها
» دلیل کینه جویی های رهبری نسبت به خاتمی چیست؟
» 'دارندگان گرین کارت هم مشمول ممنوعیت سفر به آمریکا میشوند' » فرهادی بزودی تصمیماش را برای حضور در مراسم اسکار اعلام میکند » گیتار و آواز گلشیفته فراهانی همراه با رقص بهروز وثوقی » چگونگی انفجار ساختمان پلاسکو را بهتر بشناسیم » گزارشهایی از "دیپورت" مسافران ایرانی در فرودگاههای آمریکا پس از دستور ترامپ » مشاور رفسنجانی: عکس هاشمی را دستکاری کردهاند » تصویری: مانکن های پلاسکو! » تصویری: سرمای 35 درجه زیر صفر در مسکو! ستايش اسکورسيزي از کيارستمي، اعتمادعباس کيارستمي، سيف الله صمديان، محمد احصايي و عليرضا سميع آذر روز گذشته در گالري «ماه مهر» جمع شدند و کارگاهي با حضور علاقه مندان سينماي کيارستمي برپا کردند. نمايش مستند «روزي روزگاري مراکش» ساخته صمديان آغازگر اين برنامه بود.
سيف الله صمديان ورک شاپي را که در مراکش به طور مشترک توسط مارتين اسکورسيزي و عباس کيارستمي اداره شده بود سوژه اين مستند قرار داده است. اين فيلم با سخنراني جرج بوش و ادعاي او درباره تروريست بودن ايراني ها آغاز مي شود و بعد تشويق جماعتي را به تصوير مي کشد؛ تشويق هايي که براي جرج بوش نيست بلکه نثار مارتين اسکورسيزي که از سينماي کيارستمي سخن مي گويد، مي شود. اسکورسيزي در بخشي از حرف هايش در ورک شاپ مراکش گفت؛ «ديوار بين غرب و شرق توسط سينما از بين مي رود و ورک شاپ يک معجزه است.» کيارستمي هم روز گذشته در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه فايده ورک شاپ چيست، گفت؛ «ورک شاپ شبيه يک نخ گردنبند يا تسبيح است که آدم ها را به هم وصل مي کند و مليت هاي مختلف را به وحدت مي رساند.» مارتين اسکورسيزي در تمام اين فيلم ستايش آميز از سينماي کيارستمي سخن مي گويد؛ «کيارستمي به دريافت واقعي دنيا رسيده و با نگاهي ساده زندگي واقعي را به تصوير مي کشد. آرزو دارم مثل او آزاد فيلم بسازم.» سيف الله صمديان درباره نگاه اسکورسيزي به سينماي کيارستمي مي گويد؛ «همسر اسکورسيزي برايم تعريف کرد که اسکورسيزي فيلم بهداشت دندان کيارستمي را هر چند وقت يک بار تماشا مي کند.» عباس کيارستمي درباره فيلم «بهداشت دندان» خودش مي گويد؛ «اين فيلم يکي از فيلم هاي قديمي من است؛ فيلمي آموزشي که سال ها پيش ساختم و هيچ وقت در ايران اکران نشد.» کارگردان خانه دوست کجاست درباره جايگاه و شيوه فيلمسازي خودش و اسکورسيزي در گفت وگو با اعتماد مي گويد؛ «اسکورسيزي خيلي دوست دارد مثل من ساده و راحت فيلم بسازد اما جبر جامعه اش چنين اجازه يي به او نمي دهد ولي خود من دوست ندارم جاي کسي باشم.» در اختتاميه جشنواره فيلم مراکش که در فيلم صمديان به تصوير کشيده شده اسکورسيزي لوح تقدير را به خاطر فيلم «اي بي سي آفريقا» به او تقديم مي کند. اين کارگردان هنگام تقديم لوح نگاه کيارستمي را به نگاهي کودکانه تشبيه مي کند و مي گويد؛ «بچه ها بهترين برداشت ها را از دنيا دارند و نگاه کيارستمي کودکانه است.» محمد احصايي درباره اين جمله اسکورسيزي مي گويد؛ «سينماي کيارستمي آنقدر ساده است که بچگانه به نظر مي آيد. او يک بچه بسيار فهميده است. ما هميشه مي گوييم حرف راست را از بچه بشنويد چون نگاه شان خالص است. کيارستمي هم مثل يک بچه خالصانه به سينما نگاه مي کند. پيکاسو هم به اين درک رسيده بود؛ به درک خلوص نگاه بچه ها و به خاطر همين آرزو مي کرد مثل بچه ها نقاشي کند.» بخش دوم اين کارگاه با سوالات حاضران شکل مي گرفت. کيارستمي در مورد آموزش سينما گفت؛ «من هيچ وقت از سينما چيزي ياد نگرفتم. مدرسه هاي سينمايي تنها اعتماد به نفس را از آدم ها مي گيرند. من از زندگي ياد گرفتم و از آموخته هايم فيلم ساخته ام، به خاطر همين عموم مردم فيلم هاي مرا درک مي کنند.» کيارستمي در پاسخ به سوالي مبني بر ساده بودن فيلم هايش گفت؛ «من نسبت به سينما کنجکاوي ندارم بلکه نسبت به زندگي کنجکاو هستم. دکوپاژ ندارم. راحت و با فراغت فيلم مي سازم.» او درباره سوژه يابي هم مورد سوال قرار گرفت و اين طور توضيح داد؛ «مارکز مي گويد؛ هميشه سوژه خودش دنبال آدم مي آيد. من هم دنبال سوژه نمي گردم. هميشه هر موقعيتي را که درگيرش بوده ام به فيلم تبديل کرده ام.» اين کارگاه با نمايش يکي از فيلم هاي کيارستمي به پايان رسيد. Copyright: gooya.com 2016
|