سه شنبه 18 مهر 1385

اعتراض ايران به نمايش کاريکاتور پيامبر اسلام در دانمارک، بی بی سی

232 تن از نمايندگان مجلس شورای اسلامی ايران در نامه ای به محمود احمدی نژاد، رئيس جمهور ايران خواستار قطع رابطه اقتصادی با دانمارک شدند.

متن اين نامه که در نشست علنی مجلس قرائت شد اين است: "دولت دانمارک در ادامه اقدام سابق خود در اهانت به ساحت مقدس پيامبر عظيم الشأن اسلام (ص) يک بار ديگر از طريق رسانه تصويری اين کشور اين اقدام زشت را تکرار نموده است، با عنايت به اينکه بی احترامی به پيغمبر بزرگوار اسلام تحت هيچ شرايطی قابل تحمل نيست ما نمايندگان مجلس شورای اسلامی خواستار قطع روابط اقتصادی با دانمارک هستيم و در صورت ادامه اين سياست توسط اين کشور روابط سياسی نيز به حالت تعليق درآيد".

سفير دانمارک و همچنين سفير فنلاند به عنوان نماينده رئيس دوره ای اتحاديه اروپا نيز به وزارت خارجه ايران احضار شده و اعتراض دولت ايران رسماً به آنها ابلاغ شده است.

آنچه نمايندگان مجلس ايران، اهانت رسانه تصويری دانمارک به پيامبر اسلام می دانند، بخشهايی از ويدئويی متعلق به حزب جوانان خلق دانمارک است که جمعه گذشته (ششم اکتبر) از شبکه دوم تلويزيون اين کشور پخش شد.

اين شبکه تلويزيونی به دولت دانمارک تعلق دارد و حزبی که ويدئوی آن از اين تلويزيون به نمايش درآمده از احزاب مخالف مهاجرت به شمار می رود.

ويدئويی که از اين شبکه پخش شد شماری از اعضای حزب جوانان خلق دانمارک را نشان می دهد که مسابقه ای برای رسم کاريکاتورهای طنزآميز در مورد پيامبر اسلام برگزار کرده اند و يکی از کاريکاتورهايی که در تلويزيون به نمايش درآمده، به شکل کم سابقه ای حساسيت برانگيز بوده است.

آن گونه که در گزارشها آمده، سورن هاسلوند ينن، سفير دانمارک ترجمه بيانيه رسمی نخست وزير کشورش را به وزارت خارجه ايران عرضه کرده که در آن، مسابقه کاريکاتور پيامبر اسلام در حزب جوانان خلق دانمارک محکوم گرديده و "غيرقابل قبول و بشدت ملامت آميز" توصيف شده است.

سال گذشته نيز چاپ کاريکاتورهايی از پيامبر اسلام در روزنامه دانمارکی يولاندزپستن که پس از چند هفته در برخی ديگر از روزنامه های اروپايی نيز چاپ شد باعث تظاهرات دامنه دار مسلمانان در کشورهای مختلف جهان، از جمله ايران شد که در مواردی به خشونت انجاميد و چندين کشته به بار آورد.

همچنين دولت دانمارک از اين لحاظ بشدت مورد انتقاد دولتهای اسلامی قرار گرفت و سفارتخانه های دانمارک در برخی کشورها از جمله ايران هدف حمله تظاهرکنندگان خشمگين قرار گرفتند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ششم فوريه (هفدهم بهمن) گذشته و در اوج حرکتهای اعتراضی، وزير بازرگانی ايران، از تصميم دولت ايران در قطع رابطه تجاری با دانمارک خبر داد و اعلام کرد که از فردای آن روز كالا‌های مصرفی از كشور دانمارک ثبت سفارش نخواهد شد، از ورود كالا‌هايی كه از مبدأ دانمارک وارد گمرک می‌ شوند نيز جلوگيری خواهد گرديد، هر گونه قرارداد يا مذاكره ‌ای كه با دانمارک در شرف انجام باشد به حالت تعليق در خواهد می ‌آيد و از اعزام هيئت تجاری به دانمارک يا پذيرش هيئتهای تجاری از اين كشور جلوگيری خواهد ‌شد.

آن گونه که وزير بازرگانی ايران در آن زمان اعلام کرد، ميزان واردات ساليانه ايران از دانمارک حدود 280 ميليون دلار و صادرات ايران به دانمارک حدود چهار ميليون دلار است.

اما با توجه به درخواست نمايندگان مجلس ايران در مورد قطع رابطه اقتصادی با دانمارک به نظر می رسد که تصميم قبلی ايران در مورد قطع رابطه تجاری با دانمارک به اجرا درنيامده باشد.





دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'اعتراض ايران به نمايش کاريکاتور پيامبر اسلام در دانمارک، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016